mandag 8. august 2016

Hvordan Gudfødersken hjalp en prest som hadde begått hor


Det var en gang en prest som hadde stor respekt for den evig-jomfruelige Gudfødersken, og henvendte seg ofte til henne. Hver dag leste han med stor oppmerksomhet og ærbødighet Akathisthymnens 24 vers. Men han ble fristet til å begå hor. Og en dag, på vei hjem fra et bordell, gikk han over en bro mens han leste bønner til Jomfruen. På et tidspunkt snublet han, og ved djevelens innblanding falt han uti elven og druknet.

Djevlene tok med en gang fatt i hans sjel for å ta den med til helvete. Men vår Frue, de avdødes barmhjertige ambassadør, kom umiddelbart og forlangte at de tok sjelen til den Rettferdige Dommer slik at Han kunne avgjøre. De ivrige tollerne tok ham dit og viste frem alle hans synder, særlig den siste gangen han begikk hor. Om dette sa de til Dommeren at, dersom Han var rettferdig, burde Han ikke vise denne sjelen nåde, men heller gi ham over til dem, siden han omkom i dødelig synd.

På andre hånd, sa de syndiges felles beskytter og hjelper, den barmhjertige Herskerinnen, det følgende: «Det står skrevet i Den hellige skrift, «Jeg skal dømme deg etter den tilstand Jeg finner deg i» [se Esekiel 33, 12-16]. I den stund presten døde, leste han sin gudstjeneste og ba til meg, med Engelens hilsen, slik han alltid gjorde, da han var min trofaste tjener. Derfor har dere ingeng rett til denne sjelen, fordi den tilhører meg.»

Da befalte Dommeren at en engel skulle hente prestens tunge. Engelen gikk straks til elven, tok tungen fra den avdøde presten, og tok den med til Rettsalen. På tungen sto det skrevet: «Fryd deg, Maria full av nåde.»

Herren sa da til sjelen: «Vend tilbake til ditt legeme og gjør stor bot, fordi djevelen har ingen makt over deg, på grunn av din ærbødighet for Min mor. For ved henne kom frelsen til menneskene og hun må æres. Forkynn for folket hennes store freidighet foran meg, samt hennes kraft og seier over demonene.»

På denne måten ble presten spart to døder. Engelen førte sjelen tilbake til kroppen, fjernet ham fra dypet og deretter vendte tilbake til himmelen. Presten stod da opp og fornektet verden og ble munk, slik at han kunne leve ut den store boten den rettferdige Dommeren Kristus hadde gitt ham.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar