Dette er et dokument som ofte refereres til i diskusjoner om Kirkens holdning til ikke-ortodokse sakramenter, og forutsetningene for mottakelse av heterodoske via krismering eller trosbekjennelse, gjennom dens historie. Det gjøres derfor tilgjengelig her for de som ønsker større historisk innsikt med hensyn til dette temaet..
Hans Allhellighet Patriark Kyrillos V av Konstantinopel |
ENCYKLIKA
fra Kristi Hellige Kirke. En opprettholdelse
av den hellige Dåpen gitt oss fra Gud,
og en fordømmelse av heretikeres dåp
som utføres på annet vis
fra Kristi Hellige Kirke. En opprettholdelse
av den hellige Dåpen gitt oss fra Gud,
og en fordømmelse av heretikeres dåp
som utføres på annet vis
Av de mange
midler ved hvilken vi verdiges vår frelse - som er sammenbundet til
forskjellig grad, knyttet til hverandre i den forstand at alle fører til samme
mål - er dåpen som Gud ga sine apostler det første. For uten dette midlet er
alle de andre uten effekt (for «den som ikke blir født av vann og Ånd,» sier
Han, «kan ikke komme inn i Guds rike»). Det var riktig og nødvendig at det
skulle finnes en fødsel som var annerledes enn den første fødsel som bringer
menneske inn i dette dødelige livet, en mer mystisk
form – som hverken begynner i fordervelse eller ender i fordervelse – ved
hvilken det kunne være mulig for oss å etterlikne vår Frelser Jesus Kristus.
For vannet i døpefonten blir livmoren, og det som fødes derfra blir dets barn,
slik Gullmunn sier. Og Ånden som overskygger vannet oppfyller Guds rolle da Han
skaper embryoet. Og slik som Herren ble lagt i graven og kom tilbake til live
den tredje dag, slik dekkes de troende av vann i stedet for jord, og avbilder i
seg selv nåden til Oppstandelsen den tredje dag ved tre immersjoner i vann
helliggjort av Helligåndens overskyggelse, slik at legemet opplyses ved synelig
vann og sjelen mottar helliggjøring ved den usynelige Ånd. For slik som kjelen
deltar i flammens varme, blir vannet i fonten omgjort til guddommelig kraft ved
Åndens energi, og derved renser dem som døpes og verdiger dem adopsjon. Men de
som døpes på et annet vis mottar ikke renselse og adopsjon, men forblir urene
og mørkets sønner.
I tre år nå,
har det kommet opp et spørsmål om det er mulig å godta dåpen til heretikere som
kommer til oss [dvs. dåp ved øsing eller stenking i stedet for neddykking], da denne utføres i strid med de hellige Apostlenes og
guddommelige Kirkefedrenes Tradisjon, og i strid med den Katolske og
Apostoliske Kirkes lære og bud. Vi som ved guddommelig nåde har vokst opp i Den
ortodokse kirke og som følger de hellige Apostlenes og guddommelige
Kirkefedrenes kanoner vet at vår Kirke alene er den éne, hellige, katolske og
apostoliske Kirke. Vi godtar kun denne Kirkes sakramenter, og derfor kun dennes
guddommelige Dåp. Men heretikerenes sakramenter, som er fordervelige menneskers
påfunn, utføres ikke slik Helligånden lærte de hellige Apostlene og slik de
fortsatt utføres i Kristi Kirke per i dag. Siden vi vet at de er fremmede for
hele den apostoliske Tradisjon, forakter vi dem ved felles vedtak. Vi mottar
derfor dem som kommer til oss som profane og udøpte, og følger både vår Herre
Jesus Kristus, som ba sine disipler, «Døp i Faderens og Sønnens og Den Hellige
Ånds Navn,» og de hellige og gudommelige Apostlene som ba at de som kom nær
[til Kirken] skulle døpes med tre immersjoner, ved påkallelse av ett av
Treenighetens navn ved hver immersjon. Vi følger også hellige Dionysios isapostolos, som sier, «Den som kommer
til oss, etter han har tatt av seg sin kledning, dykkes under tre ganger i
fonten som inneholder vann og hellig olje, mens vi påkaller den guddommelige
Velsignelses trefoldige Hypostaser. Den døpte salves umiddelbart deretter med
guddommeliggjørende myrra og blir deretter en deltaker i den guddommelig
utførte Nattverden.» Vi følger også de 2. og 5-6. hellige økumeniske konsiler
som bestemte at de som ikke ble døpt ved tre immersjoner, eller uten påkallelse
av én av de guddommelige Hypostaser ved hver immersjon, men som ble døpt på
annet vis, burde anses som udøpte når de kommer til ortodoksien.
Siden vi
følger disse hellige og guddommelige budene, holder vi fast ved at heretikeres
dåp, siden de ikke er samstemmige, men heller i strid med det guddommelige og
apostoliske bud, er ubrukelig vann, slik Hellige Ambrosius og Athanasios den
Store sier, og forvalter ingen helliggjørelse til den som mottar den, og gjør
intet for å vaske vekk synd. Den burde derfor foraktes og ungås som en
styggdom. Og de som kommer til den ortodokse tro med falsk dåp, mottar vi som
udøpte, og uten noen fare døper vi dem i takt med både de apostoliske og
konsiliære kanonene, som er den hellige, katolske og apostoliske Kristi Kirkes,
alles felles Moders standhaftige grunnvoll.
Med denne
fellesbestemmelsen, besegler vi vår Encyklika, i enhet med apostlenes og
konsilenes bestemmelser, og bekrefter den ved vår underskrift.
I frelsens
år, 1756
Kyrillos,
ved Guds nåde, Erkebiskop av Konstantinopel
(det Nye Roma) og Økumenisk Patriark.
(det Nye Roma) og Økumenisk Patriark.
Matteus, ved
Guds nåde, Pave og Patriark av
Storbyen Alexandria og Rikets Dommer.
Storbyen Alexandria og Rikets Dommer.
Parthenios, ved Guds nåde, Patriark av den Hellige Byen
Jerusalem og hele Palestina.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar