fredag 10. juni 2016

Eldste Josef Hesychasten om tålmodighet


Fra et brev til et av hans åndelige barn.


Gud hjelper oss alltid. Han kommer alltid tidsnok, men tålmodighet er nødvendig.

Kom min gode og elskede søster! Kom og jeg skal ta meg av deg og hjelpe deg i din sorg, nok engang. Kom og vi skal velsigne Gud med hjertets milde røst, med munnens lovsang, og vi skal si i vårt sinn: Velsign Herren, min sjel! Alt som i meg er,velsign hans hellige navn (Salm. 103,1).

Ser du hvor høyt Herren elsker oss? Ser du hvor heldige vi utakknemlige mennesker er for alt det Han i sin godhet gir oss hver dag? Tiden for den virkelige innhøstningen venter oss: Det velsignede øyeblikk når vi skal forlate allting og gå til vårt andre hjemland- vårt virkelige hjemland – det velsignede liv, den sikre glede, så alle får den andel de skal ha av vår milde Jesus.

O Glede! O takknemlighet! O kjærlighet fra den himmelske Fader! Han renser oss fra all urenhet, han ærer oss, han gjør oss rike, han overøser oss med velstand! Der i himmelen kjære søster av gull, der vil ingen listige mennesker forsøke å bedra oss. Misunnelse og sjalusi vil forsvinne. Det er ingen onde lidenskaper der i det hele; de som dyrket dem er på den andre siden av broen. For det er en dyp kløft mellom her og der (Luk. 16, 26).


Men, O milde Kristi kjærlighet, hva godt så du i oss, siden du har ledet oss langs dine guddommelige stier?


Så gled deg og juble av fryd, min kjære søster. Takk og gi ære til Gud, og se, timen kommer. Timen da vi hører den velsignede røst som sier; «Kom til meg» (Matt. 11, 28). Så snart våre kroppslige øyne lukker seg, vil sjelens indre øyne åpne seg. Som fra søvnen skal vi våkne opp til det nye livet. Da vil du se dine foreldre, søsken, slektninger. Da vil du se engler, helgener, og den velsignede alles Moder, den rene Jomfru og Gudføderske. Det er hun vi alltid roper til og – nest etter Gud selv – er skyldig alle ting.


Der i himmelen, hvem skal vi tale med først, hvem vil kysse oss først, hvem skal vi kysse? I all renhet, i all beskjedenhet, i all hellighet. Så når vi forventer slike velsignelser, skulle vi ikke kunne utholde enhver sorg i dette livet?


Derfor, min gode elskede søster, se tilbake på livet ditt. Tenk gjennom hvordan du har levet. Kom i hu de umålelige gaver vår Herre og Frelser Jesus Kristus og hans Milde Moder har gitt deg, og vær alltid tålmodig i de fristelser som måtte komme.


Gud hjelper alltid. Han kommer alltid i tide, men tålmodighet er nødvendig. Han hører oss straks når vi roper til Ham, men ikke alltid ifølge våre tanker.


Du tenker kanskje at din røst ikke nådde tidsnok frem til de hellige, vår Allhelige Moder, og til Kristus. Men det er motsatt; før du ropte, løp de hellige for å hjelpe deg. De visste at du ville kalle på dem og søke deres Gud-gitte beskyttelse. Siden du ikke kan se bakenfor det umiddelbart synlige, og heller ikke vet hvordan Gud styrer verden, så ønsker du at din bønn skal oppfylles raskere enn lynet. Men dette er ikke hvordan tingene henger sammen. Herren ønsker tålmodighet. Han ønsker å fremdyrke troen din. Du kan ikke be som en papegøye. Det er nødvendig å arbeide selv for det man ber om og deretter lære å vente. Du ser kanskje at det du lengtet etter for en stund siden nå er gått i oppfyllelse. Men du er såret, fordi du ikke hadde tålmodigheten til vente. Hvis du hadde ventet, hadde du fått både det ene og det andre, både de timelige og de evige gaver.


Nå har du blitt sint og hardhjertet og sorgfull. Du tenker at den himmelske Fader er treg til å svare deg. Men jeg skal si deg at det du ba om skal skje slik du ønsket det – det vil det helt sikkert – men først må du be med hele din sjel, og deretter vente. Og når du har glemt hva du ba om og har stoppet med å spørre om det, da vil bønnesvaret komme til deg som en belønning for din tålmodighet og din utholdenhet.


Når du holder på å bli motløs av bønn og søken, da er oppfyllelsen av din bønn nær. Kristus vil helbrede noen av de skjulte lidenskaper inne i deg, og dette er grunnen til at Han er sen i å oppfylle din bønn. Hvis du får bønnesvar med en gang, når du selv ønsket det, da ville dine indre onde lidenskaper fortsatt være som en sykdom inne i deg. Hvis du venter, da vil du oppnå bønnesvar og samtidig også en kur mot de onde lidenskaper. Først da kan du virkelig juble og gi varm takk til Gud, som i sin visdom ordnet alle ting og gjorde alt for til din fordel.


Så det er ingen grunn til å miste hjertets ro, eller å bli hissig eller å klage. Du må lukke munnen. La ingen ane at du er fortvilet. Ikke spre om deg med sinne, som om det å streve er uaktuelt. Vær heller rolig. Brenn djevelen gjennom tålmodighet og overbærenhet.


Herren, som ødelegger alle løgnere, er mitt vitne på at jeg selv har hatt stor fremgang i troen gjennom de råd jeg gir deg. Fristelsene jeg hadde var så sterke at jeg trodde sjelen skulle forsvinne på grunn av smerten, som om det var fra en flammende ovn. Likevel, når prøvelsene er over, kjenner du så mye omsorg at det føles som om du er i paradis, ute av legeme. Da kjenner du at Kristus elsker deg, Den allhellige Moder elsker deg, og alle de hellige priser deg og englene beundrer deg.


Ser du nå hvor mange gode ting fristelser og lidelser kan føre til? Så, om du ønsker å se, å smake Kristi kjærlighet, da må du utholde alt som kommer over deg – ikke bare det du selv vil, men det Herren lar komme over deg. Det vi selv sysler med frivillig er absolutt ingenting imot de prøvelsene Herren sender oss mot vår vilje. Den fiendtlige djevelen kjemper imot oss, bein mot bein, og blod mot blod – men kun så lang Gud tillater det. Han kjemper så hardt mot oss at man smelter som flyter ut som voks fremfor ilden (Salm. 68, 2). Men når prøvelsene er forbi, blir du fylt helt og fullt med glede. Du omfattes fullstendig av et helt spesielt lys, og du ser mysterier som den menneskelige tunge er ute av stand til å tale om. Når du har erfart dette, vil du ønske å kjempe videre, for du har lært hvor frelsende kampen er.


Dette er i sannhet veien å gå, søster. Og jeg som skriver til deg er selv vitne om sannheten gjennom egen erfaring. Så vær modig og sterk i Herren, uthold hva enn som rammer deg. Forvent smerte, men også fred og nåde fra Gud. Vær sterk og gi mot til sjelen, tenk etter – de lamme og lemlestede får ikke de gode ting du får. Kristus tillater fristelser så vi skal renses for det vi bærer med oss. Fristelser er som såpe og kost som gjør hvitt og rent når vi bruker dem. Alle klær som er nye er passende for en brudgom, men de som ikke tåler vask, blir ødelagt og kastet som søppel.


Derfor, la oss ta dette bit for bit. Tiden er nær. Behold brevene jeg sender til deg, så du kan ha dem når prøvelsene kommer. Det ser ut som om jeg snart skal forlate deg. Tiden går, og jeg blir sykere, jeg er som en lam nå.


Etterskrift: Jeg hadde ikke tid til å skrive til deg om det mirakel Herren viste meg, for å rette opp en feil jeg gjorde ut av uvitenhet, som du vet. Så, du ser hvor stor Herrens godhet er? Ser du at han gjør mirakler når Han gjennom sitt guddommelige forsyn vet at det er passende? Mange ganger er mennesker misledet, ut av uvitenhet eller fordi andre leder dem på gale veier. Men når et slik menneske har en ærlig sjel med gode intensjoner, vil ikke Herren forlate ham, men bringe han til opplysning på ulike måter. Dette får meg til å føle meg som jord, aske, som en mark i bakken.

I sannhet, stor er Herrens nåde. Salmisten har rett når han sier: «Han gjør ikke gjengjeld for våre synder, han lønner oss ikke etter vår skyld» (Salm. 103, 9).


Skulle vi ikke da takke Gud? Hvorfor gå omkring å gruble. Hvis jeg skrev til deg om alle de fristelser jeg har måttet gjennomgå, hadde du ikke klart å bære det. Likevel, Kristi nåde og Den allhellige Moder driver de alle vekk. Ha tålmodighet, for Gudfødersken, Dronningen og Alles Frue skal ikke forlate oss. Hun ber for oss.

Oversettelse: Johannes H. Solberg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar