Den
serbisk-ortodokse kirke til sine åndelige barn, Julen 2016
+ Irenej
Ved Guds nåde;
Ortodoks
erkebiskop av Pec, Metropolitt av Beograd Karlovci og Serbisk Patriark, sammen
med alle Hierarker i den Serbisk-ortodokse kirke. Til hele presteskapet, munker
og nonner, og alle sønner og døtre av vår hellige Kirke: Nåde, barmhjertighet
og fred fra Gud Fader og vår Herre Jesus Kristus og Den hellige ånd. Vi hilser dere med glede:
Fred fra
Gud! Kristus er født!
Ære være Gud
i det høyeste og fred på jorden blant mennesker av Guds velbehag! (Luk. 2,14).
Igjen står vi fremfor høytiden for Herrens fødsel. Vi står fremfor en dag som
viser oss Guds uendelige kjærlighet. For idag, i Davids by, er vår Herre
Kristus født (jf. Luk. 2,11) han som er «Gud med oss», Emmanuel (Matt. 1,23).
Dette store inkarnasjonens mysterium, at Guds Ord ble kjød, var lenge skjult i
tiden (Joh. 1,2), inntil det først ble kunngjort for menneskene gjennom
englenes store hymne om fred og kjærlighet (Luk. 2,14). Gjeterne og De vise
menn fra østen sluttet seg til englenes sang. Slik ble både himmel og jord,
engler og mennesker og alle jordiske nasjoner samlet omkring Gud-barnet
Kristus, i en forsamling som er Den levende Guds kirke (jf. 2. Kor. 6,16).
Hvordan
vitner evangelistene for oss om dette mirakel som ifølge de hellige fedre er et
større mirakel en selve jordens tilblivelse? De var jo både øyenvitner og
tjenere for Guds Ord (jf. Luk. 1,2). Den hellige apostelen Matteus skriver sitt
evangelium med tanke på sine landsmenn jødene. Han fremstiller sitt vitnesbyrd
med grunn Det gamle testamentets profetier om Jesus fra Nasaret. Han ville vise
jødene at Kristus i sannhet er den Salvede verdens frelser (jf. Sal., 138, Jes.
7,14). Derfor begynner Matteus sin beretning med Jesu ættetavle (jf. Matt.
1,1-17), for på den måten å vektlegge Jesu virkelige menneskelige natur. I
denne ættetavlen ramser evangelisten opp sentrale personer i Det gamle
testamente, og han fremhever især Abraham og kong David. Disse to er viktige
nettopp fordi Messias' komme og profetiene om denne hendelsen blir fullendt i
Kristi fødsel i Betlehem i Judea (jf. Matt, 2,5-6). Den første del av
Matteusevangeliets ættetavle forteller oss tydelig og klart at Gud ble et sant
menneske for vår frelses skyld (jf. Matt. 1,2). Samtidig forteller han oss i
den andre delen av ættetavlen at Messias er Gud-mennesket og at Hans fødsel er
overnaturlig, av Den hellige ånd og av Jomfru Maria (jf. Matt. 1,20). Ved å
anta virkelig menneskelig natur, blir Kristus en av oss, (jf. Joh. 1,14)
samtidig som Han forblir hva han er fra evighet, Guds sønn og den andre person
i Den hellige Treenighet. Nettopp dette er de gode nyhetene ifølge evangelisten
Matteus. Frelse for alle folk er å finne i troen på Jesus Kristus (jf. Gal.
2,16).
Den hellige
apostel Lukas er i sitt evangelium opptatt av de historiske omstendigheter som
omkranser Kristi fødsel, og han adresserer sitt evangelium både til sin
disippel Theofilos (jf. Luk. 1,3), og deretter til enhver Gud-elskende sjel.
Evangeliet fremstår som en forsvarstale for troen, og det fjerner all tvil hos
de skeptikere som påstår at Kristus Herren er en legende eller en person som
ikke engang har eksistert. Evangelisten er overbevisende i sin fremstilling om
at Kristus er en sann og virkelig historisk person og at han er Messias. Som en
historiker, bemerker Lukas at Kristi fødsel skjedde under den romerske keiser
Augustus regjeringstid som satt ved makten fra år 27 før Kristi fødsel til år
14 etter Kristi fødsel, og at dette var tiden da Quirinius var landshøvding i
Syria (Luk 2,2). Disse fakta kan ikke benektes av noen vitenskap. Lukas
utfyller Matteus' fremstilling, idet han skriver at Kristi fødsel ikke bare for
jødene, med for alle verdens folk (Luk. 2, 29-32) Hos Lukas ser vi at vekten
legges på at Kristus er frelseren og den nye Adam. Han er hode og grunnlegger
av Det nye Israel; Faderens velsignede kongerike, Faderen, Sønnens, og Den
hellige ånds rike. Ved å understreke dette viser Lukas til Høytidens liturgiske
dimensjon (jf. Luk. 3,12- 23).
Helt kort
vil vi ta med vitnesbyrdet til Johannes teologen som kroner og setter segl på
hva som er sagt om Kristi fødsel. Denne elskede Kristi disippel og apostel gjør
fullstendig Matteus og Lukas sine fremstillinger av Kristi komme. I sitt
evangelium bringer han frem det gode budskapet om at Kristus er den evige Guds
sønn, Guds ord, ja Han er selve Skaperordet, ved hvem alt er blitt til (jf.
Joh. 1,1-3). Kristus kom inn i denne verden som lyset (jf. Joh. 1,5) for å
forkynne en ny og evig pakt mellom Gud og mennesker: «For loven ble gitt ved
Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus» (Joh. 1,17; jf. Rom. 10,4).
Kjære brødre
og søstre, det som ble sett av evangelister og apostler, som de hellige fedre
bekrefter, det får vi se idag. Idag er Juledagen, for «Kristus er i går og idag
den samme, ja, til evig tid» (Heb. 13,8). Dette er grunnen til at vi kaller
dere, gjennom vår faderlige omsorg og kjærlighet, til å ta del i julens Høytid:
Legg tilside alle jordiske bekymringer og gi Gud-barnet Kristus våre gaver;
vårt åndelige gull, røkelse og myrra som er vår tro, vårt håp og vår
kjærlighet. Først da kan gå Ham og vår neste i møte.
Den hellige
Johannes Chrystostomos kalte Julehøytiden roten til alle de kristne
høytidsdager. Dette er fordi julen bærer med seg løftet om våre møter med
Herren; hans Dåp, hans Transfigurasjon, og likeså hans korsdød og oppstandelse.
Julehøytiden foregriper alt dette på en mystisk og nåderik måte. Derfor sier
vårt folk: «Uten Gud er vi ikke engang over dørterskelen» og videre at «Det
finnes ingen større Slava (patronsdag)enn Kristi fødsel» . For Julen har hele
folket fått en forsmak på Guds store mysterium og hele folkets frelse i Kristi
Kirke.
Det serbiske
folket er et folk som springer ut av Høytiden. Vår nasjon er en del av hele
Guds folk som består av alle generasjoner kristne og alle troende som lever nå.
Det er Hellige Sava sitt folk, Hellige Tsar Lazarus av Kosovo sitt folk, det er
folket til alle martyrer og nye-martyrer som har lidt i onde tider, slik som de
led alle de drepte barna i Bethlehem (Luk 2,16), og alle de som har lidt for
Guds sannhet og rettferdighet! Vi kommer i hu deres offer og vi nøder dem til å
huske oss i sine bønner i det hellige Betlehem. Slik ber vi om å kunne verdiges
våre hellige forfedre, slik hans hellighet patriark Pavle -velsignet være hans
minne- pleide å si.
Julehøytiden
åpenbarer for oss målet og meningen med vårt liv her på jorden. Som det
uttrykkes blant de hellige fedrene, så blir Gud menneske for at vi skulle kunne
bli guder «av nåde». Slik skal vi få fullende målet med vår eksistens i den
guddommelige nåde. Dette er ikke en overdrivelse eller antropologisk utopi.
Dette er realiteten for en som lever sitt liv i Kristus. Denne realiteten er en
Guds gave. La oss ikke tillate noe i denne verden – en verden som ligger i det
onde (jf. Joh. 5, 19) – å skille oss fra Guds kjærlighet slik den er åpenbart i
Herren Kristus Jesus (jf. Rom. 8,35)! Fylden av denne Guds kjærlighet ser vi i
Kristi fødsel. Derfor er Juledagen i sannhet «dagen som Herren har gjort; la
oss juble og glede oss på den!» (Sal. 118, 24).
Høytiden
peker også på det menneskelige livets hellighet. Denne festen kaller oss til
guddommeliggjøring, bort fra all destruksjon. Den kaller oss til livets
tjeneste, ikke bare det biologiske livet, men også det evige livets tjeneste,
bort fra slaveri og død. Hellige Silouan, en av De Eldste fra Athosfjellet, forsøkte
i sitt jordeliv å ikke tråkke på mark, maur, blomster, ikke engang et gresstrå.
Dette viser oss at at livet selv er gitt av Gud til alt som lever, og især til
mennesket som i Kristus er den levende Guds bilde (jf. 2. Kor. 4,4). Julen
styrker og fører oss tilbake til den bibelske velsignelse: « Vær fruktbare og
bli mange og fyll jorden» (1. Mos. 1,22). Måtte Herren skjenke oss denne
velsignelse som en regel for livet, ikke bare til det Serbiske folk, men for
alle nasjoner på jorden. På denne måten kunne paradisets fred få ta plassen til
det helvete det er å myrde brødre og de ufødte små barn. Denne fred vil gi oss
å erfare livets endemål. Med en slik julehøytid ville det Serbiske folk våkne
til liv igjen, og våre familier ville bli fylt av glede ved lyden av småbarn
som leker! Det hellige evangeliet minner oss på at om vi ikke blir uskyldige
som et lite barn kan vi ikke komme inn i himmelrike (Matt. 18,3). Derfor er
Julehøytiden en stor festdag for våre barn også, en festdag for våre unge og en
festdag for vår fremtidige plass i evigheten.
På denne
velsignede juledagen ber vi til Herren, Fredens konge, (Heb. 7,2) at Han må
utrydde fiendskapet mellom nasjoner; frelse folket sitt rund om på hele jorden;
og at Han må være nådefull imot oss. Må denne Julen kalle alle de som på en
annen måte har blitt fremmede og borte fra Kirken, til fellesskap med den
levende Gud! Måtte vranglære og splittelse forsvinne, så alt folket i stor
Gudsfrykt og med tro og kjærlighet kunne rette seg inn på Enheten og Livet i
den Ene, Hellige, Katolske (Saborna) og Apostoliske Kirke! For denne enheten ba
Herren selv om i sin yppersteprestlige bønn: «Må de alle være ett!» (Joh. 17,
12).
Vi hilser
alle våre åndelige barn i vårt Fedreland og de i utlendighet med vår
Julehilsen, idet vi kaller dem til å leve i broderlig kjærlighet, i Julens
kjærlighet. Spesielt ber vi for det korsfestede Kosovo og Metohjia, vår
åndelige og nasjonale vugge, som den store Njegosh kalte «det store opphøyede
trone». Så lenge det er Serbere vil det være et Kosovo! Kosovo er Serberens
sjel! Derfor vil Kosovo og Metohija alltid være vårt land, for der er både vårt
Golgata og vårt Jerusalem. Måtte Gud, Han som elsker alle mennesker, gi fred og
velsignelse til hele folket, slik den Hellige Siloan av Athos sa. Måtte alle
folk på jorden anerkjenne Ham i Den hellige ånd, i Julens mirakuløse lys!
FRED FRA GUD
– KRISTUS ER FØDT!
SANNERLIG ER
HAN FØDT!
ET VELSIGNET
NYTT HERRENS ÅR 2017!
Gitt i det
Serbiske patriarkat i Beograd, Julen 2016.
Deres
forbedere fremfor det gudommelige Kristus-barnets krybbe:
Erkebiskop
av Pec, Metropolitt av Beograd- Karlovci og serbisk patriark IRENEJ
Metropolitt
av Montenegro og Kystlandene AMPHILOHIJE
Metropolitt
av Zagreb and LjubljanaPORFIRIJE
Biskop of
SabacLAVRENTIJE
Biskop of
SremVASILIJE
Biskop of
Banja LukaJEFREM
Biskop of
BudimLUKIJAN
Biskop of
BanatNIKANOR
Biskop of
Ny-Gracanica-Midtvestens AmerikaLONGIN
Biskop av
CanadaMITROPHAN
Biskop av
BackaIRINEJ
Biskop av
Storbritannia og SkandinaviaDOSITEJ
Biskop av
Zvornik-TuzlaCHRYSOSTOM
Biskop av
Osijek and BaranjaLUKIJAN
Biskop av
Vest- EuropaLUKA
Biskop av
ZichaJUSTIN
Biskop av
VranjePAHOMIJE
Biskop av
SumadijaJOVAN
Biskop av
BranicevoIGNATIJE
Biskop av
DalmatiaFOTIJE
Biskop av
Bihac og PetrovacATANASIJE
Biskop
avBudimlje og NiksicJOANIKIJE
Biskop of
Zahumlje og HercegovinaGRIGORIJE
Biskop av
ValjevoMILUTIN
Biskop av
Ras and PrizrenTEODOSIJE
Biskop av
NisJOVAN
Biskop av
Vest-AmerikaMAXIM
Biskop av
Gornji KarlovacGERASIM
Biskop of
Øst-AmerikaIRINEJ
Biskop av
KrusevacDAVID
Biskop av
SlavoniaJOVAN
Biskop av
Østerrike og SveitsANDREJ
Biskop av
Frankfurt og hele TysklandSERGIJE
Biskop av
TimokILARION
Biskop av
Australia og New ZealandSILOAN
Biskop
emeritus av Zvornik-Tuzla VASILIJE
Biskop
emeritus av CanadaGEORGIJE
Biskop
emeritus av Zahumlje and HercegovinaATANASIJE
Biskop
emeritus av Sentral – EuropaCONSTANTINE
Biskop
emeritus av SlavoniaSAVA
Biskop
emeritus av MilesevaFILARET
Tidligere
biskop av NicJOVAN
Vikar-biskop
av Moravica ANTONIJE
Vikar-biskop
av ToplicaARSENIJE
Vikar-biskop
av DiocliaKIRILO
DET
ORTODOKSE ERKESTIFTET OCHRID:
Erkebiskop
av Ochrid og metropolitt av SkopljeJOVAN
Biskop av
Polos and KumanovoJOAKIM
Biskop av
BregalMARKO
Vikar-biskop av Stobija DAVID
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar