utdrag fra et intervju med Biskop Pitirim av Tadsjikistan
[Homofile]
sier, «Vi ble født slik, vi kan ikke gjøre noe med det, vi kan ikke ha vanlige
familier.» Og dette er virkelig en tragedie. Foreldrene er til stor grad ansvarlige for denne tragedien, [for at disse menneskene ser på sin situasjon på denne håpløse måten]. Hva skal disse gjøre nå?
Deres sårbarhet
er større – de kan ikke skape en familie. Men deres gevinst vil være større i
Herren dersom de lever i fullstendig avhold og kyskhet.
Men dette må
forklares for dem.
I mine
prekener bruker jeg ofte et eksempel fra Hl. Serafim av Sarov. Når han ble
spurt om hvem som var størst [åndelig sett] i Sarov-klosteret, sa han, «kokken.»
Alle be forskrekkede. «Hvordan kunne det være kokken? Han er fæl, han angriper
alle!» Men den hellige svarte, «Ja, han ble født med en så ille tilbøyelighet
at han ville drepe alle i klosteret dersom han ikke stadig vekk holdt seg
igjen. Men Gud ser på mennesket, på hvordan han tvinger seg selv til å gjøre
noe.»
Det samme
gjelder i dette tilfellet. Vi har alle forskjellige lidenskaper, forskjellige
tilbøyeligheter. Hvis vi tvinger oss selv, vil Herren belønne oss.
Selv disse
menneskene kan vinne seierskroner for seg selv. Vi må oppmuntre dem slik, å
fortelle dem at det er et asketisk verk, at Herren kaller dem til askesens
streben så de kan gjøre alt rett, og kanskje til og med få deres foreldres
skyld tilgitt, slik at Herren vil være dem miskunnelig.
Vi hadde ett
tilfelle i Treenighet – Hl. Sergius’ Lavra. Flere munker ble viet. Kristus
viste seg for én av deres åndelige fedre og sa, «Siden de mottok englenes
skima, fordi de hadde viljen til å gjøre dette, vil Jeg også vise deres
foreldre miskunn, selv om de ikke er verdige.»
Utrolige
ting som dette skjer blant oss i Kirken.
Gud holder
en helt annen dom. For Ham er hele verden utenfor tiden.
Vi lever i
en kort, historisk periode. Vi befinner oss innen et visst tidsstykke og prøver
å forstå noe, å vurdere noe. Men Gud har tidens fylde, og Han vet hvordan, hva
og hvorfor – hver opprinnelige årsak, alle fenomeners gjensidige avhengighet.
Vi kan se
Guds forsyn virke, undre oss over det, men ikke mer.
Og vi kan
takke Gud for at vi er som vi er. Dette gjelder også disse menneskene som ble
født slik – de må også takke Gud for dette. Men de må huske at de ikke under
noen omstendigheter må tillate syndens manifestasjoner å overta.
Men de
vestlige, protestantiske kirkene – mange, ikke alle, så klart – har løst
problemet på denne måten: de har «tillatt» synden. Dette er en antikristen
holdning.
Når
anti-kristens kirke opprettes – og det vil den, fordi han vil erklære seg som
en gud – vil den tillate alt, hver form for synd.
Anti-krist
vil si: «Kristus nektet dere alt, men jeg tillater alt, og du vil leve som om i
paradis.» Han vil være «snillere» enn Kristus. Og vi har hørt denne «kjærlighetsforkynnelsen»
i lang tid nå.
Folk
kritiserer oss kristne og sier, «Dere eier ikke kjærlighet.» Dette er deres
klage imot oss. Men før vi kan snakke om kjærlighet må vi fastslå hva Sannheten
er. De sier til oss, «La oss forene alle kirkene i kjærlighet.»
Nei, før vi
har en dialog om kjærlighet, la oss bestemme oss om Sannheten.
Gud er ikke
bare Kjærlighet, men også Oppriktighet, Rettferd, og Sannhet.
«Jeg er
Sannheten,» sier Herren. Derfor burde vi først fastslå hvilke punkter er mest
vesentlig viktig for oss – er denne religiøse læren sann eller ikke, er det
riktig eller en løgn.
Men disse
vil forene oss i kjærlighet uten Sannhet – men denne kjærligheten er illegitim
og må aldri tillates.
Hva sier
alle disse liberale samfunn? De sier de elsker hverandre, at de har kjærlighet. «Men dere har ikke noe kjærlighet, dere har kun hat,» sier de til oss. Men
dette er ikke hat – det er bare slik at Sannheten brenner. Sann kjærlighet
brenner dem; den brenner dem med dens sannhet.
Det er til
og med umulig å nærme seg den; når vi begynner å forkynne den sanne tro, møter
vi motstand, hat, en sperre. Men forkynnelsen av denne kvalmende søte
kjærligheten skaper ingen motstand; på sitt verste skaper den likegyldighet.
Sekteriske går rundt og inviterer det første menneske de møter til å forene seg
med dem i omfavnet til deres sirupskjærlighet.
Illegitim
kjærlighet – det er nettopp slik kjærlighet anti-kristen vil bringe, og vil
forføre og lure alle.
Vi må
forstå: Der det finnes kjærlighet, må det også være Sannhet.
Disse er de
to vingene et menneske stiger opp til himmelen med; disse to vesentlige
egenskaper i Gud. Og den ene egenskapen kan ikke undergrave den andre; den ene
kan ikke svekke den andre. De henger sammen: Kjærlighet og Sannhet. Det må
aldri være Kjærlighet på Sannhetens bekostning, og heller ikke en Sannhet som
ikke varmes av Kjærlighet. Slik kald og kjærlighetsløs oppriktighet er
dødsfarlig.
Oversatt fra: THE FOLLY OF COMFORTABLE CHRISTIANITY
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlett