utdrag fra et intervju med Biskop Pitirim av Tadsjikistan
Deres
Ærbødighet, hva er den «behagelige kristendommen» og «rosa kristendommen» De
omtaler i Deres prekener? Kan det sies at behagelig kristendom er våre tiders
åndelige sykdom?
Hva sier Herren? Ta opp ditt kors og følg
etter Meg. Det er dette kristendommen innebærer. Behagelig kristendom er, først
og fremst, ikke å ville bære ditt kors.
Denne sykdommen er ikke bare utbredt i
våre tider, men begynte umiddelbart. Så snart kristendommen ble til, fantes det
både ivrige kristne og late kristne.
Kristendommens første århundre var i seg
selv veldig ubehagelige – der var forfølgelser, og kun de mest ivrige forble
kristne. Men de som var kristne ved tilfeldighet enten forsaket Kristus eller,
lik mange filosofer og akademikere, ville ikke endre noe ved seg selv for å
tilpasse seg den kristne lære. De ønsket i stedet å tilpasse den kristne lære
til seg selv.
Slik oppsto de første heresiene blant
gnostikerne. Dette var også en form for behag – de ville ha friheten til å
tenke på hvilken måte de måtte ønske, uten å fornekte seg noe.
Og når kristendommen ble en lovlig
religion, fra Hl. Konstantin den Stores tid, begynte dette fenomenet med
«behagelig kristendom.» Hvorfor ble klosterlivet så utbredt på denne tiden? Fordi
de ivre kristne forlot byene, der det hadde blitt umulig å bevare denne iveren.
Behagelig kristendom har alltid vært der.
Men det jeg nevnte i min preken var «rosa kristendom». Dette uttrykket dukket
opp i det 19. århundre blant slavofile – tenkere som vekket interesse for
kristendommen i et allerede ganske sekulært samfunn (ikke så ulikt
omstendighetene her i Russland på slutten av sovjettiden), da det var mange som
ønsket å leve slik de selv ville, uten å fornekte seg noe, men som allikevel
kalte seg kristne.
«Rosa kristendom» er en utvannet kristendom.
I begynnelsen av det 20. århundre førte den til renovasjonismen, men den falt
til slutt under ateismens møllestein. Kirken ble ansett av regjeringen som en
fiende – selv om det var sovjetregjeringen som hadde vært Kirkens fiende, ikke
motsatt.
Et stort antall folk fra intelligentsiaen
strømmet derfor inn i Kirken, ikke for Kristi skyld, men av andre grunner.
Disse menneskene forlater nå Kirken.
En liknende situasjon ser vi i klostrene.
På 1990tallet kom mange til klostrene. De bodde der i 10-15 år, noen ble til og
med prester, men nå drar de. Dette er fordi de ikke kom for Kristi skyld men
heller for å unnslippe harde liv, fordi de ikke hadde noe annet sted å gå.
Mange kom til klostrene fra fattige sovjetrepublikker. Deres åndelige veiledere
velsignet dem til å bli. Derved ble mennesker som ikke var kalt til
klosterlivet boende på kloster, de holdt ut i 10-15 år, og deretter dro de.
De som kom til Kirken av andre grunner,
ikke for frelsens skyld, forlater den nå. De blir så klart skuffet på et eller annet
tidspunkt. Hvis de ikke kom til Kirken for Kristi skyld, begynner fristelsene
umiddelbart.
Mange i dag vil at Kirken skal være en
«Kirke av gode mennesker.» Men Kirken er et sykehus. Her forsvinner alle
masker, alle forheng rives ned, og en ser et menneske for det han er. Og det
han er er så klart ganske ufint.
Folk som ikke kommer til Kirken for Kristi
skyld er på let etter en slags betryggelse, en fredelig tilværelse. I Kirken
kommer det en fredelig tilværelse, samt behag – men av et annet slag. Men denne
tilstanden må vi vokse frem til.
Men, Deres Ærbødighet, hvordan kan disse
menneskene vekkes? Folk kommer til kirken, de mottar sakramentene, men det er
som om det gjøres i dovenhet. Hvem trenger et kors?! De behøver at alt er
behagelig: at gudstjenesten ikke er for lang, at fasten slakkes, og generelt at
det ikke finnes noe hinder fordi de må på jobben i morgen.
I fredstider slik som nå, kan alle gå i
kirken fordi det ikke finnes forfølgelser, og store menger kristne vil være
slik du beskriver dem. Slik har det alltid vært.
Prosentvis har ikke antallet sanne kristne
i Kirkens historie endret seg – det har alltid vært lite: 3-6% av folkemengdene
som kaller seg kristne. De viser seg under forfølgelsestider, som under
sovjetperioden: forfølgelsene begynte, og folkemengdene som bare gikk i kirken
sluttet å gå. Folket ble vekket av krigen, som var en Guds besøkelse. Men når
det ikke finnes krig, bringer sorg og sykdom folket nærmere Gud og tvinger dem
til å tenke over det jordiske livets midlertidighet.
Oversatt fra: THE FOLLY OF COMFORTABLE CHRISTIANITY
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar