torsdag 7. april 2016

Hva betyr det når vi ber om daglig brød?

av Johannes H. Solberg


Bønnene i Fadervår kan deles inn i to kategorier. De fire første delene handler om Gud, de fire neste handler om mennesket. Dette viser oss at Gud, og ikke vi selv er sentrum. Som Kristus sier et annet sted «Søk Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt dette andre i tilgift» (Matt. 22, 37). De fire siste bønnene, som begynner med bønnen om daglig brød, er «tilgiften». Vi ber om et liv uten åndelig og fysisk sult, og et liv uten ond nød og synd. Kristi budskap synes derfor å være at når vi ærer Gud gjennom å holde hans navn hellig, gjøre hans vilje og ønske hans kongedømme velkommen, da vil Han også ivareta oss og våre nødvendig behov. Dette er ingen byttehandel – hvis Gud for ære så får jeg beskyttelse – men mer en konsekvens av å leve livet sitt i Gud og holde seg nær ham. De behovene Gud vil ivareta er både åndelige og kroppslige behov. Vi er vant til å skille på dette ved å kalle noe «primærbehov» og noe «sekundærbehov», men Fadervår-bønnene skiller ikke på dette. Det åndelige og det fysiske henger sammen. Ved å be Fadervår regelmessig vil vi stadig trenge dypere inn i sammenhengen mellom det åndelige og det fysiske livet. Jeg vil kun gi noen små knagger å henge disse bønne-erfaringene på. La oss gå over til selve bønnen.

«Gi oss idag vårt daglige brød!»
Brød står for all mat. Brødet var bestanddelen i det jødiske kosthold på denne tiden, og brødet var symbol for livet i videste forstand. Vi kunne spissformulere det jødiske synet på brødet som at brødet står for livet. Uansett er det to aspekter ved brødet, et fysisk og konkret og et åndelig. Disse henger sammen, men jeg vil begynne med den konkrete tilnærmelsen.

«Daglig» - epiousios- er et gresk ord som ikke forekommer i noen andre tekster og er kanskje et av de mest omdiskuterte ordene i bibelen. De tidligste kristne skribenter er også usikre på ordets betydning. Allerede Origenes kommenterer alle mulighetene for tolkning av dette ordet. Betyr det 1) brød som er nødvendig for å leve, 2) brød for den dag som er, dvs brød for idag, eller 3) betyr det brød for den kommende dag, dvs morgendagen? Sannsynligvis er det den tredje muligheten vi bør holde mest åpen, for dagarbeideren på denne tiden – slik vi hører det andre steder i evangeliet – fikk sin lønn på kvelden etter endt arbeidsdag. Denne lønnen var da for neste arbeidsdags brød. Vi ber da om det nødvendigste til livets opphold, at Gud må sørge for sine disipler. Vi skal huske på at disiplene levde ofte fra hånd til munn i den første tiden, og at denne bønnen var en trøst i en slik situasjon. Jesus advarer disiplene mot forfølgelser og nød av ulik slag, da kan bønnen om daglig brød være en trøst om at Gud tar seg av alle sine.

Det er mulig at dette er den mest sannsynlige tolkningen. Likevel sier kirkefaderen den hl. Cyprian sier i sin Fadervårutlegning fra 250 e.kr følgende; «Den fjerde bønn kan også forstås slik at vi bare ber om nødtørftig næring til livsopphold for oss. Vi har jo frasagt oss verden og trodd på Åndens nåde og kastet verdens rikdom og herlighet fra oss, etter Herrens ord: Den som ikke gir avkall på alt han har, kan ikke være min disippel. Men den som er begynt å være Kristi disippel og gir avkall på alt etter sin mesters ord, han bør be om nødtørftig næring dag for dag og ikke ønske noe for en lang fremtid. Således har Herren sagt: «Bekymre dere ikke for den dag i morgen, for den dag i morgen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage» (Matt. 6, 34). Det er derfor forbudt for Kristi disipler å tenke på morgendagen, og med rette ber vi om livets opphold bare for dagen idag. Det ville jo være umulig og selvmotsigende, om vi skulle bære omsorg for et langt liv i verden, på samme tid som vi ber om at Guds rike snart må komme.». Bønnen om daglig brød er altså en oppfyllelse av Jesus ord om at han vil ta vare på sine disipler, likesom Faderen har omsorg for fugler og planter og alt som lever. «Vær ikke bekymret! Si ikke, hva skal vi ete eller hva skal vi drikke eller hva skal vi kle oss med? Alt slikt søker hedningene etter. Men deres Fader vet at dere har alle disse tings behov. Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alle disse ting i tilgift».(Matt. 6, 31). Den som lever i Gud, skal ikke mangle noen ting, for Gud eier alt.

Spørsmålet om rikdom og overflod i denne verden, kan derfor bare løses gjennom å be denne bønnen med ærlighet, for da erkjenner og bekjenner vi at alt kommer fra Gud, og at det er han som har gitt oss alt vi har, enten det er mye eller lite. Husk på den rike mannen i Jesu lignelse i Lukasevangeliet, 12, 20; han som samlet sin rikdom og satte seg ned for å nyte livet. Han gjorde det motsatte av å be om daglig brød. Gud sier til ham «Du dåre, i denne natt kreves din sjel av deg. Hvem skal da eie alt du har samlet?»(Luk. 12, 20). Han gledet seg ved markens grøde, men skulle dø samme natt. Han hadde ikke tatt høyde for at alt kommer fra Gud, som holder alt opp ved sin nåde, og at uten Gud kan ingenting leve. Vi må ikke holde Gud borte fra fremtiden. Alt ligger i Guds hånd.

Det nye testamentet viser oss også mer direkte hvordan brød henger sammen med den åndelige virkelighet. Faste er et åndelig øvelse der vi avstår fra mat – et eksempel på hvordan det fysiske innvirker på det åndelige livet. Vi ser dette også når Jesus fastet i ørkenen og djevelen kom for å friste ham (Luk. 4). En av fristelsene var å forvandle steiner til brød. Brødet står for livet i bredeste forstand. Når Jesus valgte å ikke gjøre steiner til brød, valgte han også å gå veien mot Golgatha, til lidelsen og offeret.
Det brød det er tale om i Fadervår, kan altså forstås som livets brød, som Kristus selv. Kristus kaller seg livets brød (Joh. 6). En slik forståelse finner igen også hos hl. Cyprian: «Livets brød er Kristus, han er ikke alles brød, men vårt brød. Vi sier Fader Vår, fordi han er far til oss som kjenner ham og tror på ham. Vi sier vårt brød, fordi Kristus er brød for oss som har del i hans legeme. Vi ber om at vi daglig må få dette brød, for at vi ikke skal bli adskilt fra Kristi legeme ved grove synder, vi som er i Kristus og daglig mottar nattverden til frelsens føde.» Dette underbygger Hl. Cyprian, ved å anføre sitatet fra Johannes-evangeliet der Jesus sier; «Dersom noen eter av mitt brød, skal han leve i evighet. Men det brød som jeg vil gi, er min legeme som gis for verdens liv» (6,51). Det daglige brød og livets brød blir altså fra starten sett i sammenheng. Vi ber om brød, og det brødet Gud gir de som tror, er Jesus legeme som gir oss det sanne liv. Sammenhengen mellom det daglige brød og Nattverdens brød er derfor allerede etablert i Evangeliet selv, og utvikles videre av kirkefedrene.

Hl. Kirill av Jerusalem (+386) peker på samme vis på at daglig – epiousion – betyr «over-vesentlig». Derfor er det ikke vanlig brød vi ber om, men det brød til sjelens føde. «For dette Brødet kommer ikke inn i munnen, går i buken og kastes ut den naturlige vei, men sprer seg gjennom alt du er, til gode for både sjel og kropp. Men med i dag (epiousion) mener han ’hver dag’, som Paulus også har sagt, Så lenge det heter idag.» Vi ber derfor om den daglige mottakelse av Kristi legeme, og bønnen er en liturgisk bønn om mottakelse av Herren.

Hvis vi går til bake til ordlyden i brød -bønnen, med det «daglige» brød, så ser vi at det daglige brød på Jesus tid og i den antikke jødedom også betydde noe mer enn «dagen idag». I en Evangeliesamling skrevet på Hebraisk/Aramaisk som heter Nasareer-evangeliet/ Hebreer-evangeliet (ca år 100), ser vi at dette leddet i Fadervår på Aramaisk skrives slik: «Vårt brød i morgen gi oss idag». Det er hl. Hieronymus (400-tallet) som gir oss informasjonen om denne Evangeliesamlingen, som i sin helhet er gått tapt. Hl. Hieronymus skriver: «Videre har jeg funnet ut at «daglig»(mahar på Aramaisk) på det jødiske språk betyr; Vårt fremtidige brød gi oss idag». Det fremtidige brød – mener hl. Hieronymus - står for selve den himmelske glede etter tidens ende, Den store morgendagen.

Derfor eksisterte kanskje ikke det skillet som vi straks gjør gjeldene mellom brødet som det himmelske brød eller det rent fysiske brød. Det fysiske brød er et tegn på hvordan Gud metter oss på det åndelige området. All spising er et tegn på det livet Gud gir oss. Brød er alltid et symbol for det sanne «Livets brød». Ethvert bordfellesskap, ethvert måltid peker ut over det å bli mett. Mat er ikke kun kjemikalier som får kroppen til å virke. Måltid-fellesskapet peker utover seg selv, fordi det et slikt fellesskap ivaretar alle som deltar, og viser til Guds nåde fordi Gud har gitt mennesket å forvalte jorden som han har skapt. Maten kommer fra Gud, og viser til Skaperen. Vi som lager maten er slik medskapere og foredlere av de gaver Gud har gitt.

«Velsignet være Gud», slik ber den fromme Jøden før måltidet. Mennesket velsigner Gud, dvs det samme som å takke Ham, for det han gir oss, korn og druer, og vi tilvirket dette til brød og vin, som hans medskapere. Slik oppfyller vi vårt aller første oppdrag i paradishagen, som var å passe på hagen og kultivere marken. Da vandret Gud selv i hagen (1.Mos. 1). Måltidet og den guddommelige åpenbaring henger sammen. Slik ser vi det også i Den gamle pakt, når Moses og sytti prester sluttet pakt med Gud på Sinai. Da står det «De skuet Gud og de spiste og drakk» (2. Mos 24,11).

Spisingen generelt og brødet spesielt har derfor en grunnleggende betydning i troslivet og hvordan mennesket forholder seg til verden. Et klokt menneske har sagt at om man klarer å lære barna bordskikk, er det alt som trengs for å lære god oppførsel i sin alminnelighet. Da kommer annen oppførsel naturlig. For alt begynner i måltid-fellesskapet. Være rolige, vente på hverandre, ta hensyn, snakke etter tur osv. Derfor er det heller ikke unaturlig at det knytter seg visse regler til det spesifikke kristne måltid-fellesskapet. Apostelen Paulus sammenholder dette ved å si at når menigheten kommer sammen i fellesskapet om det ene Brød, er det Kirken som manifesteres (1. Kor. 11). Det er ett brød og én Kirke. De som mottar den hellige Nattverdens brød, er ett i Kristi Legeme.

Det jordiske fysiske brød peker på det himmelske brødet, Kristus. Det er et tegn på menneskers forvalting av Guds skaperverk, og dypest sett den kristne kulturen. Når Jesus disipler lærer å be om daglig brød, så er det altså en bekjennelse til det Kongerike som skal komme. I dette riket skal Han være alt i alle. Vi som ber vår himmelske Fader om dette, bekjenner hans makt og hans seier over nød og død, som jo er den naturlige konsekvens av å mangle brød.

At vi bekjenner Kristus som vårt daglige brød innebærer også at det ikke finnes noe rent eller urent når det kommer til mat. «Ikke noe som mennesket spiser, kan gjøre det urent» sier Kristus (Mark 7, 15). Det finnes nok bra eller dårlig mat, men alt mennesket tilbereder i takk og ære til Gud og i respekt mot det skaperverket vi er satt til å forvalte, er bilder på det som skal komme. Riktignok vil jeg si at noe mat er sterkere uttrykk for det kommende rike; når vi faster så spiser vi derfor bare den mat som fantes i paradishagen. Vi slakter ikke dyr, men spiser frukt og grønt. I fastetiden markeres det at vi vender tilbake til en tilstand av harmoni med skaperverket, da Guds fred fyllte verden og ingen offer var nødvendige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar