lørdag 15. juni 2013

Bønneregel for nybegynnere

Hver morgen og kveld, be slik: 
Ære være Deg, vår Gud, ære være Deg. 

Himmelske Konge og Hjelper, Sannhetens Ånd som er alle steder og som oppfyller alt, den gode Skatt og livets Giver, kom og ta bolig i oss, og rens oss fra alt ondt og frels, Du Gode, våre sjeler. (Bøyning)

Trisagionbønnene
Hellige Gud, Hellige Sterke, Hellige Udødelige, forbarm Deg over oss. (Tre ganger med bøyninger)

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.

Allhellige Treenighet, forbarm Deg over oss. Herre, rens oss fra våre synder. Hersker, forlat oss våre misgjerninger. Hellige, kom og helbred våre skrøpeligheter for Ditt Navns skyld.

Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison). (Tre ganger)

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.

Fader vår, Du som er i Himlene, helliget vorde Ditt Navn, komme Ditt Rike, skje Din vilje, som i Himmelen, så og på jorden. Gi oss i dag vårt daglige brød, og forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere, og led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra den onde.

Ved våre hellige fedres forbønner, Herre Jesus Kristus, vår Gud, forbarm Deg over oss. Amen.

Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison) (Tolv ganger)
Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.
Kom, la oss tilbe og falle ned for Gud, vår Konge.
Kom, la oss tilbe og falle ned for Kristus, vår Gud og Konge. 
Kom, la oss tilbe og falle ned for Kristus selv, vår Konge og vår Gud.
(Med tre bøyninger) 


Salme 50 (51) 
Vær meg nådig, Gud, i Din store miskunnhet, og i Din mangfoldige barmhjertighet, stryk ut mitt lovbrudd. Vask meg vel fra lovløshet og rens meg fra min synd. For mine lovbrudd kjenner jeg, min synd står alltid for meg. Mot Deg alene har jeg syndet, det som er ondt i Dine øyne, har jeg gjort, for at Du skal være rettferdig når Du taler og seire når Du blir dømt. Se, med skyld ble jeg født, med synd ble jeg til i mors liv. Se, Du har elsket sannhet. Du syneligjorde Din hemmelige og skjulte visdom for meg. Du skal stenke meg med isop, så jeg blir ren. Du skal vaske meg, så jeg blir hvitere enn snø. Du skal la meg få høre fryd og glede. De knuste lemmene skal fryde seg. Skjul Ditt åsyn for mine synder, utslett alle mine lovbrudd. Skap i meg et rent hjerte, Gud, og forny en stødig ånd inne i meg. Driv meg ikke bort fra Ditt åsyn, ta ikke fra meg Din Hellige Ånd. Gi meg igjen gleden over Din frelse, hold meg oppe med Din ledende Ånd. Jeg vil lære lovbrytere Dine veier, syndere skal vende om til Deg. Fri meg, Gud, fra blodskyld, Du Gud som er min frelse. Så skal min tunge juble over Din rettferd. Herre, Du skal lukke opp mine lepper og min munn skal lovprise Deg. For om Du ønsket slaktoffer hadde jeg gitt det, Du skal ikke glede Deg i brennoffer. Offer for Gud er en sønderbrutt ånd. Gud forakter ikke et knust og nedbrutt hjerte. Gjør vel mot Sion i Din nåde, bygg Jerusalems murer. Da skal Du ha glede i rette offer, brennoffer og heloffer. Da skal de ofre kalver på Ditt alter. 

Trosbekjennelsen
Jeg tror på én Gud, den allmektige Fader, Skaper av himmel og jord, av alt synelig og usynlig. Og på én Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, født av Faderen før alle tider. Lys av lys, sann Gud av sann Gud, født og ikke skapt, av samme vesen som Faderen. Ved Ham er alt blitt til. For oss mennesker og for vår frelses skyld kom Han ned fra himlene og ble kjød av Den Hellige Ånd og Jomfru Maria og ble menneske. Han ble korsfestet for oss under Pontius Pilatus, led og ble begravet, og stod opp igjen på tredje dagen ifølge Skriftene, fòr opp til himlene, sitter ved Faderens høyre hånd og skal komme igjen i herlighet for å dømme levende og døde, og Hans rike skal være uten ende. Og på Den Hellige Ånd, Herren, Livgiveren, som utgår fra Faderen, og som tilbes og æres sammen med Faderen og Sønnen, og som talte ved profetene. Og på én, hellig, katolsk og apostolisk Kirke. Jeg bekjenner én dåp til syndenes forlatelse. Jeg forventer de dødes oppstandelse og livet i den kommende verden. Amen.

Gudføderske og Jomfru fryd deg, Maria full av nåde, Herren er med deg; velsignet er du blant kvinner, og velsignet er ditt livs frukt, for du fødte våre sjelers Frelser. (Tre ganger med bøyninger)


Be til Gud for meg, du hellige Guds tjener(inne) [din navnehelgen], for til deg tar jeg min tilflukt, du min raske hjelper og forbeder for min sjel. (Bøyning)
For de levende
Frels, o Herre, og forbarm Deg over Dine tjenere NN. (Bøyning) Frels dem fra hver trengsel, ondskap og nød. (Bøyning) Fra hver sykdom på sjel og legeme. (Bøyning) Tilgi dem hver synd, bevisst eller ubevisst. (Bøyning) Og gjør det som godt er for våre sjeler. (Bøyning)

For de døde
Gi sjelefred, o Herre, til Dine hensovnede tjenere NN. (Bøyning) Tilgi og forbarm Deg over dem, for alle synder de har begått som mennesker, siden Du er en Gud som elsker menneskene. (Bøyning) Frels dem fra evig pine. (Bøyning) Gi dem del i Himmelriket. (Bøyning) Og gjør det som godt er for våre sjeler. (Bøyning)
Verdig og rett det er å prise deg salig, Gudføderske, du evig salige og i alt rene og Moder til vår Gud. Høyere æret enn kjeruber og uendelig mer herlig enn serafer, du som urørt fødte Guds Ord, sanne Gudføderske deg høylover vi. (Bøyning til marken) 

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen. 

Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison). (Tre ganger)

Ved våre hellige fedres forbønner, Herre Jesus Kristus, vår Gud, forbarm Deg over oss. Amen.

Jesusbønnen
Herre, Jesus Kristus, Guds Sønn, forbarm Deg over meg, en synder. (Trettitre eller femti ganger med komboskinien)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar