torsdag 13. juni 2013

Aftenbønner

Ære være Deg, vår Gud, ære være Deg. 

Himmelske Konge og Hjelper, Sannhetens Ånd som er alle steder og som oppfyller alt, den gode Skatt og livets Giver, kom og ta bolig i oss, og rens oss fra alt ondt og frels, Du Gode, våre sjeler. (Bøyning)

Trisagionbønnene
Hellige Gud, Hellige Sterke, Hellige Udødelige, forbarm Deg over oss. (Tre ganger med bøyninger)

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.

Allhellige Treenighet, forbarm Deg over oss. Herre, rens oss fra våre synder. Hersker, forlat oss våre misgjerninger. Hellige, kom og helbred våre skrøpeligheter for Ditt Navns skyld.

Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison). (Tre ganger)

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.

Fader vår, Du som er i Himlene, helliget vorde Ditt Navn, komme Ditt Rike, skje Din vilje, som i Himmelen, så og på jorden. Gi oss i dag vårt daglige brød, og forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere, og led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra den onde.

Ved våre hellige fedres forbønner, Herre Jesus Kristus, vår Gud, forbarm Deg over oss. Amen.

Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison) (Tolv ganger)
Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.
Kom, la oss tilbe og falle ned for Gud, vår Konge.
Kom, la oss tilbe og falle ned for Kristus, vår Gud og Konge. 
Kom, la oss tilbe og falle ned for Kristus selv, vår Konge og vår Gud.

(Med tre bøyninger) 

Salme 50 (51) 
Vær meg nådig, Gud, i Din store miskunnhet, og i Din mangfoldige barmhjertighet, stryk ut mitt lovbrudd. Vask meg vel fra lovløshet og rens meg fra min synd. For mine lovbrudd kjenner jeg, min synd står alltid for meg. Mot Deg alene har jeg syndet, det som er ondt i Dine øyne, har jeg gjort, for at Du skal være rettferdig når Du taler og seire når Du blir dømt. Se, med skyld ble jeg født, med synd ble jeg til i mors liv. Se, Du har elsket sannhet. Du syneligjorde Din hemmelige og skjulte visdom for meg. Du skal stenke meg med isop, så jeg blir ren. Du skal vaske meg, så jeg blir hvitere enn snø. Du skal la meg få høre fryd og glede. De knuste lemmene skal fryde seg. Skjul Ditt åsyn for mine synder, utslett alle mine lovbrudd. Skap i meg et rent hjerte, Gud, og forny en stødig ånd inne i meg. Driv meg ikke bort fra Ditt åsyn, ta ikke fra meg Din Hellige Ånd. Gi meg igjen gleden over Din frelse, hold meg oppe med Din ledende Ånd. Jeg vil lære lovbrytere Dine veier, syndere skal vende om til Deg. Fri meg, Gud, fra blodskyld, Du Gud som er min frelse. Så skal min tunge juble over Din rettferd. Herre, Du skal lukke opp mine lepper og min munn skal lovprise Deg. For om Du ønsket slaktoffer hadde jeg gitt det, Du skal ikke glede Deg i brennoffer. Offer for Gud er en sønderbrutt ånd. Gud forakter ikke et knust og nedbrutt hjerte. Gjør vel mot Sion i Din nåde, bygg Jerusalems murer. Da skal Du ha glede i rette offer, brennoffer og heloffer. Da skal de ofre kalver på Ditt alter. 

Trosbekjennelsen
Jeg tror på én Gud, den allmektige Fader, Skaper av himmel og jord, av alt synelig og usynlig. Og på én Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, født av Faderen før alle tider. Lys av lys, sann Gud av sann Gud, født og ikke skapt, av samme vesen som Faderen. Ved Ham er alt blitt til. For oss mennesker og for vår frelses skyld kom Han ned fra himlene og ble kjød av Den Hellige Ånd og Jomfru Maria og ble menneske. Han ble korsfestet for oss under Pontius Pilatus, led og ble begravet, og stod opp igjen på tredje dagen ifølge Skriftene, fòr opp til himlene, sitter ved Faderens høyre hånd og skal komme igjen i herlighet for å dømme levende og døde, og Hans rike skal være uten ende. Og på Den Hellige Ånd, Herren, Livgiveren, som utgår fra Faderen, og som tilbes og æres sammen med Faderen og Sønnen, og som talte ved profetene. Og på én, hellig, katolsk og apostolisk Kirke. Jeg bekjenner én dåp til syndenes forlatelse. Jeg forventer de dødes oppstandelse og livet i den kommende verden. Amen. 

Herre, Jesus Kristus, Guds Sønn, forbarm Deg over meg, en synder. (Tre ganger med bøyninger)

Allhellige Treenighet, vår Gud, ære være Deg. (Bøyning)

Allhellige Herskerinne, Guds Moder, redd du meg, din syndige tjener. (Bøyning)

Ære være Ditt ærefulle Kors, o Herre. (Bøyning)

Kristi engel, min hellige beskytter, redd du meg, din syndige tjener. (Bøyning)

Hellige erkeengler og engler, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)

Hellige Johannes, Herrens profet og forløper, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)

Hellige Peter og Paulus, først blant apostlene, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)

Hellige, ærverdige og lovede apostel og evangelist Johannes Teologen, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)

Hellige og ærverdige profet Elias, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)

Hellige tre kirkefyrster, Basilios den Store, Gregorios Teologen, og Johannes Krysostomos, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)

Kristi kirkefyrste Nikolai, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)

Hellige Olav, Norges evige konge, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)

Be til Gud for meg, du hellige Guds tjener(inne) [din navnehelgen], for til deg tar jeg min tilflukt, du min raske hjelper og forbeder for min sjel. (Bøyning)

Alle dere hellige, be til Gud for oss. (Bøyning)

For de levende
Frels, o Herre, og forbarm Deg over Dine tjenere NN. (Bøyning) Frels dem fra hver trengsel, ondskap og nød. (Bøyning) Fra hver sykdom på sjel og legeme. (Bøyning) Tilgi dem hver synd, bevisst eller ubevisst. (Bøyning) Og gjør det som godt er for våre sjeler. (Bøyning)

For de døde
Gi sjelefred, o Herre, til Dine hensovnede tjenere NN. (Bøyning) Tilgi og forbarm Deg over dem, for alle synder de har begått som mennesker, siden Du er en Gud som elsker menneskene. (Bøyning) Frels dem fra evig pine. (Bøyning) Gi dem del i Himmelriket. (Bøyning) Og gjør det som godt er for våre sjeler. (Bøyning)
Bønn av Hl. Makarios den Store 
Evige Gud og Herre over all skapning, Du som har latt meg få leve til denne stund, forlat meg de synder jeg har begått i dag i gjerning, ord og tanke, og rens, o Herre, min arme sjel for alt urent på kropp og ånd. Gi meg, Herre, en fredfull søvn natten igjennom, slik at jeg atter kan stå opp og være Ditt allhellige navn til behag alle mitt livs dager, og kunne overvinne de legemlige og åndelige fiender som angriper meg. Og befri meg, o Herre, fra forfengelige tanker som besudler meg, og fra onde begjær. For riket er Ditt, og makten og herligheten: Fader og Sønn og Hellig Ånd, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen. 

Bønn av. Hl. Antiokos 
Allhersker, Faderens Ord, Du som er fullkommen, Jesus Kristus, vik aldri fra meg, men bli alltid boende i meg, for Din store miskunns skyld. O Jesus, Du gode Hyrde for Dine får, utsett meg ikke for slangens opprørske angrep, og la meg ikke bli offer for Satans ønske, for innen i meg finnes det ondes frø. Men Du lovpriste Herre Gud og Konge Jesus Kristus, bevar meg i søvnen med Ditt evig klare lys, Din Hellige Ånd som også opplyste Dine disipler. Gi, o Herre, også meg, Din uverdige tjener, Din frelse på mitt leie, og opplys mitt sinn med lyset fra forståelsen av Ditt Evangelium, min sjel med kjærligheten til Ditt Kors, hjertet med Ditt rene Ord og min kropp med Din frelsende lidelse. Bevar min tanke ved Din ydmykhet og vekk meg opp i behagelig tid til å lovprise Deg. For Du er høylovet med Din evige Fader og Din allhellige Ånd i evighet. Amen. 

Bønn av. Hl. Efraim Syreren 
Herre, Himmelske Konge og Hjelper, Sannhetens Ånd, forbarm Deg og miskunn Deg over Din syndige tjener og tilgi min uverdighet. Forlat meg alle synder jeg, som menneske, har begått i dag - og ikke bare som menneske, men verre selv enn et dyr – mine frivillige synder, de skjulte og synlige, begått på grunn av min ungdom og onde forslag, min freidighet og kjedsomhet. Hvis jeg har sverget ved Ditt Navn eller spottet det i tankene; hvis jeg har skyldt på eller bebreidet noen, eller i sinne har overdøvet, baktalt eller såret noen; hvis noe har gjort meg arg; hvis jeg har løyet eller sovet unødvendig; hvis en tigger har kommet til meg og jeg har foraktet eller forsømt ham; hvis jeg har uroet min bror eller kranglet med ham; hvis jeg har fordømt noen, eller har skrytt, vært hovmodig eller mistet besinnelsen med noen; hvis mitt sinn har blitt distrahert av denne verdens prakt mens jeg sto i bønn; hvis jeg har hatt besudlede tanker, har spist eller drukket for mye, ledd tankeløst, hatt onde tanker, eller sett en annens skjønnhet og derved blitt skadet i hjertet; hvis jeg har talt styggdom, eller gjort narr av min bror for hans synd når mine egne synder er talløse; hvis jeg har glemt å be, eller gjort noe annet jeg ikke kommer i hu – for jeg har gjort alt dette og mye mer – forbarm Deg, min Herre og Skaper, over meg, en ussel og uverdig synder, og tilgi, forlat og forløs meg i Din godhet og menneskekjærlighet, slik at jeg som er lidenskapelig, syndig og elendig, kan legge meg ned, sove og hvile i fred. Og jeg skal tilbe, prise og love Ditt allhellige navn, med Faderen og Hans enbårne Sønn, nå og alltid og i all evighet. Amen. 

Herre, vår Gud, forlat meg i Din barmhjertighet og kjærlighet de synder jeg har begått i dag i ord, i gjerning og i tanke. Gi meg en fredelig og rolig søvn, send meg Din skytsengel for å bevare og beskytte meg mot alt ondt, for Du er vår kropp og vår sjels beskytter, og Deg oppsender vi ære: Fader og Sønn og Hellig Ånd, nå og alltid og i all evighet. Amen. 

Herre vår Gud, som vi tror på og hvilket navn vi påkaller over alle andre navn, gi oss forberedelse til hvile for sjel og kropp, og bevar oss fra all fristelse og mørk nytelse. Gjør ende på lidenskapens innflod, og dyss ned spenningen som brenner i legemet. Gi oss å leve i kyskhet i ord og gjerning, at vi må leve et liv i heroisk dyd og ikke falle bort fra velsignelsene Du har lovt oss. For Du er velsignet i evighet. Amen. 

Bønner av Hl. Johannes Krysostomos 
Herre, ta imot meg i min anger. Herre, forkast meg ikke. Herre, led meg ikke inn i fristelse. Herre, gi meg et godt sinnelag. Herre, gi meg tårer, og la meg minnes døden, og gi meg anger over mine synder. Herre, gi meg vilje til å bekjenne mine synder. Herre, gi meg ydmykhet, kyskhet og lydighet. Herre, gi meg tålmod og storsinn og saktmod. Herre, innplant i mitt hjerte roten til alt godt: Din frykt. Herre, forunn meg å elske Deg av hele min sjel og av all min forstand og alltid gjøre Din vilje. Herre, beskytt meg mot visse mennesker og mot onde ånder og mot lidenskaper og mot alle andre utilbørlige ting. Herre, jeg vet at Du gjør det som behager Deg, så la Din vilje skje også i meg, for Du er velsignet i all evighet. Amen. 

Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, ved forbønner av Din allhellige Moder, Dine ulegemlige engler, Din profet og forløper og døper, alle guddommelige apostler, de lysende og seirende martyrer, de hellige og gudbærende fedre, og alle de hellige, frels meg fra djevelens besettende skikkelse. Min Herre og Skaper, Du som ikke vil en synders død, men at han omvender seg og får leve, gi også omvendelse til meg, den elendige og uverdige. Fri meg fra den onde slanges gap, som ønsker å sluke meg og dra meg levende ned til dødsriket. Min Herre og Hjelper, som ble ikledd forgjengelig kjød for min usselige skyld, fri meg fra sorg og gi hvile til min ynkelige sjel. Befest i mitt hjerte å oppfylle Dine bud, og forlate mine onde gjerninger, og motta Dine gleder, for til Deg, Herre, setter jeg min lit. Amen. 

Bønn til den Allhellige Gudfødersken 
Du, den gode Kongens gode Moder, den allrene og velsignede Gudføderske Maria, gyt din Sønn og vår Guds barmhjertighet ut over min lidenskapelige sjel, og led meg ved dine bønner til å gjøre det gode, så jeg får leve resten av mitt liv uten feiltrinn og med deg får leve i paradis, du eneste rene og velsignede Gudføderske og Jomfru.

Høylovede, evige Jomfru, velsignede Gudføderske, frembær du vår bønn til din Sønn og vår Gud om frelse for våre sjeler.

Faderen er min forhåpning, Sønnen min tilflukt, Helligånden min beskyttelse: Hellige Treenighet, ære være Deg. (Vi kysser Frelserens ikon)

All min forhåpning står til deg, Guds Moder, bevar du meg under ditt vern. (Vi kysser Gudføderskens ikon)

Bønn til Skytsengelen 
Kristi engel, min hellige beskytter, vokter av min sjel og kropp, forlat meg alt jeg har syndet denne dag, og redd meg fra alle fienders onde angrep, så jeg ikke forarger min Gud med noen synd. Be for meg syndige og uverdige trell, så jeg kan vise meg verdig barmhjertigheten fra den Allhellige Treenigheten og min Herre Jesu Kristi Moder og alle de hellige. Amen. 

Daglig Syndsbekjennelse 
For Deg, Herre, min Gud og Skaper, som tilbes og æres i den ene Hellige Treenighet: Fader og Sønn og Hellig Ånd, bekjenner jeg alle mine synder som jeg har begått i hele mitt liv og som jeg begår til enhver tid i gjerning, ord og tanke, med synet, hørselen, luktesansen, smakssansen og alle mine sjelelige og legemlige sanser. Derved har jeg forarget Deg, min Gud og Skaper, og forurettet min neste. Jeg sørger over dette og anklager meg selv, og vil forbedre meg, bare Du, Herre min Gud, hjelper meg, og det ber jeg Deg om i ydmykhet og med tårer. I Din barmhjertighet, tilgi Du alle mine synder og befri meg fra dem alle sammen, for Du er god og elsker menneskene. 

Verdig og rett det er å prise deg salig, Gudføderske, du evig salige og i alt rene og Moder til vår Gud. Høyere æret enn kjeruber og uendelig mer herlig enn serafer, du som urørt fødte Guds Ord, sanne Gudføderske deg høylover vi. (Bøyning til marken) 

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen. 

Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison). (Tre ganger)

Ved våre hellige fedres forbønner, Herre Jesus Kristus, vår Gud, forbarm Deg over oss. Amen.


Rett før man går til sengs:
Bønn av Hl. Johannes Damaskenos 
Herre og Menneskeelsker, skal denne sengen bli min grav, eller vil Du opplyse min skrøpelige sjel med en ny dag? Her ligger kisten foran meg, og her stirrer døden meg i øyet. Jeg frykter Din dom, Herre, og den uendelige pine, men slutter ikke å begå ondskap. Jeg forarger Deg stadig vekk, min Herre og Gud, og Din allrene Moder, og alle de himmelske makter, og min hellige Skytsengel. Jeg vet, Herre, at jeg ikke er verdig Din kjærlighet, men fortjener hver fordømmelse og pine. Men frels meg, Herre, om jeg så ønsker det eller ei. For å frelse den gode er ingen stor gjerning, og å forbarme Deg over den rene er intet under, for slike fortjener Din nåde. Men la Din nåde bli synliggjordt i meg, en synder, og sådan vis Din menneskekjærlighet, så min ondskap ikke beseirer Din usigelige godhet og nåde, og led mitt liv etter Ditt ønske. 
Når vi har lagt oss:
Bønn til det Hellige Korset 
La Gud reise seg, og Hans fiender bli spredt; og la de som hater Ham, flykte for Hans åsyn. Som røk drives bort, la dem bli drevet bort; lik voks som smelter for ilden, så la demonene forsvinne fra dem som elsker Gud og med Korsets tegn gleder seg og sier: Fryd deg, Herrens hellige og livgivende Kors, for du driver bort demonene ved vår Herre Jesu Kristi kraft, Han som ble korsfestet på deg, som steg ned i dødsriket og nedtrampet djevelens makt, og gav oss deg, Hans ærverdige Kors, til å drive bort alle fiender. Herrens hellige og livgivende Kors, hjelp meg med vår hellige Herskerinne, den Jomfrulige Gudfødersken, og alle de hellige i evighet. Amen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar