fredag 25. juli 2014

Sjelens ivaretakelse

Korte tanker for hver dag i måneden
av Hl. Nikodemos Hagioritten

1. dag
1. Min frelse er min egen. Hvis ikke jeg bryr meg om den, hvem andre vil?

2. Min frelse gjelder hele min sjel og mitt legeme. Hvis jeg ikke sikrer min frelse, hvem andre vil gjøre det for meg?

3. Min frelse gjelder evig. Hvis jeg ikke strever for å oppnå den, hvem andre vil arbeide for meg?

Og hva gjør jeg? Hvorfor bryr jeg meg ikke om min sjels frelse? Jeg har intet bedre enn min sjel. Jeg har intet verd mer enn min udødelige sjel. Så hvis jeg mister den kun én gang vil jeg tape den største gode i all evighet.

Gi all din innsats til Den hellige treenighet ved Jomfruen, din Skytsengel og din skytshelgen så din innsats vil være til Guds ære og frelse for din sjel.

2. dag
1. Dommen er felt, jeg må dø, men jeg vet ikke når. Kanskje dør jeg i dag, i denne time.

2. Jeg vet heller ikke hvor jeg skal dø. Kanskje jeg dør der jeg sover, eller går, eller står eller et annet sted jeg drar til.

3. Og jeg vet ikke hvordan jeg vil dø. Kanskje dør jeg før jeg har rettet på en synd eller annen. Hvordan kan jeg da fortsette å synde med slik glede og fryktløshet? At jeg fortsatt så lett faller igjen og igjen? At jeg ikke flykter fra hver årsak for synd? Hva slags tro har jeg egentlig?

Vær bestemt på å ikke tape mer tid, for tiden er gitt deg for å leve oppriktig og få orden på dagens arbeid. Timen du taper kan godt være ditt livs siste time. Og timen du bruker riktig kan godt føre til din sjels evige frelse.

3. dag
1. Hvis jeg ikke dør plutselig, blir jeg kanskje fortalt om når jeg skal dø så jeg kan endre min levemåte og bekjenne mine synder. Men da vil jeg kunne bekjenne kun med stor vanskelighet på grunn av min sykdom.

2. Kanskje jeg beholder mine sanser så jeg kan granske min samvittighet; men da vil det være vanskelig å komme til riktige tanker på grunn av min frykt.

3. Kanskje jeg vil ha et hjerte så jeg kan omvende meg vel; men da vil min samvittighet forvirres av syndenes mangfold. Min Gud, hva skal jeg gjøre?

Bevar alltid god orden i din sjel, og kvitt deg med alt som forstyrrer din samvittighet. Du burde ha en god åndelig far. Og sløs ikke med tiden Gud har gitt deg så du endelig kan endre din levemåte.

4. dag
1. Hva må jeg gjøre så jeg dør en god død? Jeg må gjøre det gode jeg ønsker å ha oppnådd før min dødstime kommer.

2. Jeg må gjøre det jeg ikke kan gjøre i min dødstime.

3. Jeg må gjøre det som jeg absolutt burde ha gjort før den timen, det vil si, sann omvendelse fra mine synder, indre anger, og modig flukt fra alt som årsaker mine synder.

Blant dagens oppgaver, tenk på døden, omvend deg fra dine synder, og bestem deg for å tjene Gud etter ditt evne.

5. dag
1. Et døende menneske plages av tidligere synder, fordi han ikke omvendte seg slik han burde ha gjort.

2. Hans tilstand sørger ham, fordi han ser så mange farer og ikke har noen måte å flykte fra dem.

3. Det kommende liv skremmer ham, for, når han står ansikt til ansikt med evigheten, vet han ikke hva slags evighet han vil gå inn i: glede eller helvete. Hvis selv de rettferdige skjelver, hva med meg, den trefoldig elendige synder?

Bekjenn dine synder i dag hvis du er sikker på at du ikke har bekjent noen dødelig synd, eller hvis du ikke er sikker på at du har bekjent den. Og hvis du føler at du er i Guds nåde, takk Ham og be Ham bevare deg i en slik tilstand til enden.

6. dag
1. I den timen vil sjelen skilles fra kroppen og dens behag.

2. I den timen vil all ære, rikdom og vennskap ta slutt.

3. Jeg fordømmes kanskje i det øyenblikk. Hvis det er slutten, hva vil skje med meg? O siste øyenblikk som det evige liv dingler fra.

Gransk din samvittighet hver dag, om kvelden hvis det er mulig. Og ha ærbødighet for din Skytsengel.

7. dag
1. I min dødsstund vil stå for retten, der jeg ser meg liggende på min seng mens jeg granskes.

2. Djevelen vil stå på venstre side og le, med en stor bok åpnet, så jeg kan lese alle mine livs synder som der står tydelig skrevet.

3. Min skytsengel vil stå trist på høyre side, og vise meg en liten bok som inneholder det lille gode jeg har gjort i mitt liv. For en dom! For et syn! For en frykt!

Be Herren om å bevare deg fra å videre forarge Ham, så mottar du kanskje en god død.

8. dag
1. Hvis sjelen er full av goder, og drar til velsignelse, vil englene med én gang følge den med stor glede. For en fryd dette vil være!

2. Hvis sjelen er tom for hver dåd, og skal til helvete, vil den med én gang gripes av djevlene. Av hvem vil sjelen gripes, av engler eller demoner? Og hvor vil den ende opp?

3. Hvis sjelen fordømmes til dødsriket, akk! Hvem kan beskrive hvor ille det fengselet er, der sjelen forblir til Kristi Gjenkomst, da den vil motta fordømmelsens fylde?

Etter å ha gransket din samvittighet i kveld, tenk på ditt liv, og hvilket sted er passende for deg. Før du legger deg for å sove, be Gud å frelse deg fra evig straff.

Oversatt fra: 'A Safeguard for the Soul' i St. Nikodemos the Hagiorite, Prayers to our Lord Jesus Christ & A Safeguard for the Soul, Rollinsford, New Hampshire: Orthodox Research Institute, 2010, s.57-117.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar