mandag 14. juli 2014

En oppnår Guds rike ved hjertet, ikke tungen

av Hl. Nikolai Velimirovitsj

Søsken, en oppnår ikke Guds rike med tungen, men med hjertet. Hjertet er skattekammeret, og med dets rikdommer kjøper vi kongeriket; hjertet og ikke tungen! Hvis skattekammeret fylles av Guds rikdommer – dvs. en sterk tro, godt håp, virkelig kjærlighet og gode gjerninger, vil rikdommenes budbringer, tungen, være trofast og sympatisk. Hvis skattekammeret er tømt av disse rikdommene, vil budbringeren (tungen) være falsk og frekk. Slik hjertet er, er våre ord. Slik hjertet er, er våre gjerninger. Alt, alt er avhengig av hjertet.

Hykleri er hjelpeløst foran mennesker, og mer hjelpeløst foran Gud. ” Er jeg far,” sier Herren ved profeten Malaki, ”hvor er da min heder, er jeg herre, hvor er ærefrykten for meg?” (Malaki 1:6). Det vil si, Jeg hører dere kalle meg far, men ser ikke at dere hedrer meg i hjertet. Jeg hører dere kalle meg herre, men ser ingen ærefrykt for meg i deres hjerte.

Vår bønn: ”Herre! Herre!” er vakker og gagner kun når den stiger frem fra et hjerte fylt av bønn. Herren selv sier at vi må be ustanselig, men ikke kun med tungen for å høres av mennesker, men heller lukket i våre hjertes kammer så Herren kan høre og se oss.


Herren, Du kongelige og vidunderlige, fri oss fra hykleri og skjenk Din frykt i våre hjerter så våre hjerter alltid kunne stå standhaftig i bønn for Deg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar