tirsdag 29. oktober 2013

Preken til begynnelsen av Den store fasten, 2013

+ BARTHOLOMEOS
Ved Guds nåde, Erkebiskop av Konstantinopel – Nye Roma
og Økumenisk Patriark

Til Kirkens mangfold
Nåde og fred være med dere fra vår Herre og Frelser Jesus Kristus
med vår bønn, velsignelse og tilgivelse

Kjære brødre og søstre, barn i Herren,

De hellige kirkefedrene, som arrangerte alt på en ordentlig måte, innstiftet en periode med asketisk disiplin og åndelig rensing i førti dager før Herrens Oppstandelses store høytid. Denne asketiske regelen består av å begrense mat ved faste, men spesielt avhold fra ondskap. Den hellige hymnografen legger vekt på at en sann og velbehagelig faste for Gud er avhold fra overtredelser, å kontrollere tungen, fravær fra sinne, atskillelse fra onde ønsker, som inkluderer sladder, svik og banning, gjenopprettelse av rettferdighet, å bryte med lidenskapelige tanker, sann bekjennelse, å rense samvittigheten, ”som det ikke kan være noe mer vanskelig enn,” avhold fra ”skadelige lidelser, fra misunnelse og hat, ja fra all ondskap,” å trekke bort fra ”tankenes forvrengning,” tillatelse av forbrytelser. For ”Dommeren er nærme, ved døren,” og prøver hjerte og tanker, siden ”Han er alle steder og oppfyller alt” (Hl. Andreas av Kretas Store botskanon).

Målet ved legemlig askese er tankenes renselse og å konsentrere dem på vår Herre og Gud, Jesu Kristi kjærlighet, og våre medmenneskers kjærlighet, som er et bevis på at vi er disiplene til Den som elsker dem. Denne kjærligheten må være håndgripelig, og bestå av vårt offer for dem. For kjærlighet uten å ofre de nødvendige materielle og åndelige goder til dem vi elsker er tomme ord. Dette gjelder spesielt i vår tid av stor moral og finanskrise, når de som kan er forpliktet til å hjelpe våre medmennesker med glede, kjærlighet og respekt. Kun da vil vår glede i Herrens oppstandelse være fullkommen, når vår støtte til de minste av Hans brødre, våre egne brødre og søstre, er fullkommen. I følge Hl. Basilios den Stores ærverdige ord, ”den som elsker sin neste som seg selv eier aldri mer enn sin neste…derved, desto mer din rikdom øker, jo mer minsker din kjærlighet” (Preken til de rike, PG 31.281B).

Verden tror dessverre at glede kommer fra å og eie rikdom, ære, stillinger og andre nytelser. ”Det er ikke noe verre enn et menneske som ikke vet hvordan å elske.” Og ”når du ser noen som trenger fysisk eller åndelig helbredelse, si ikke: Jeg lurer på hvorfor dette mennesket ikke ble leget av noen andre. Bare hjelp den personen med sine sykdommer, og skyld ikke på andre. Hvis du salver den personen med dine ord, som med helbredelsens olje, hvis du leger det mennesket med ditt gode vesen, og gjenoppretter hans helse med din tålmodighet, vil den personen bli årsaken til stor rikdom for deg” (Se Johannes Krysostomos, Preken 27 om 2 Kor. og Preken 8 Adversus Judaios, PG 61:586-7 and PG 48:932-3). Sannheten er at gleden som kommer fra å gi kjærlighet og materielle goder til våre medmennesker er ubeskrivelig større. Samfunnets vanlige forståelse, som den unge generasjonen lærer som den mest fordelaktige levemåten, er grådighet og gjerrighet.  Men når slike holdninger råder, skaper de sosial uro og skade, selv for dem som tar til seg overdrevne rikdommer på andres bekostning. Den uunngåelige sosiale splittelsen må lindres frivillig ved at de som har gir til dem som ikke har, som vår Herre tydelig lærer: ”Den som har to kjortler, skal dele med den som ikke har noen” (Lk. 3:11). Det er bare når vi ser vår enheten med alle våre medmennesker, spesielt de som er svake, at vi kan reise gjennom Den store og hellige fasten på en guddommelig måte og motta Kristi velsignelse.

I dette året, som vi har utnevnt til ”Året for Global Solidaritet”, særlig med tanke på den alvorlige finanskrisen i vår verden, må vi vise større vilje til å trøste våre brødre og søstre som ikke en gang har de aller nødvendigste av midler.

På denne måten skal vi stige inn i ”dydenes arena som står foran oss” på en from måte og med åndelig fremgang, vi vil ”nyte den lille mynten, ”vi vil godta den rettferdige betaling” og vi vil feire med fullkommen glede vår Herres hellige Oppstandelse, ved hvilken ”livet er sannelig rettet.” Må Hans nåde og rike miskunn være med dere alle.

Den store og hellige fasten 2013.

Deres trofaste forbeder foran Gud,

+ BARTHOLOMEOS          
Erkebiskop av Konstantinopel – Nye Roma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar