tirsdag 15. oktober 2013

Predanie

Tradisjonen
av Hl. Nil Sorski

Vi må ha vårt grunnlag i vår tro. Jeg tror på én Gud, den herlige Treenighet: Fader, Sønn og Den hellige ånd, vesenenig og udelt. Jeg tror også på Guds Sønns inkarnasjon, at Han både er sann Gud og sant menneske. Jeg bekjenner dette sammen med alle Den ortodokse kirkes trosbekjennelser, og anerkjenner og bekjenner disse med hele min sjel. Også med stor tro og kjærlighet bekjenner jeg at den hellige, allrene Gudfødersken er min Herskerinne, og jeg opphøyer og ærer henne.

Og jeg anerkjenner og viser ærbødighet for alle de hellige og jeg opphøyer dem og forener meg med dem ved Kristi nåde. Med hele min sjel tar jeg min tilflukt til den hellige, katolske og apostoliske Kirke. Jeg mottar all den lære som Kirken overleverer fra Herren, de hellige apostler, de økumeniske og lokale kirkemøters hellige fedre og alle kirkefedrene, som utgjør Tradisjonen om Den ortodokse tro og kirkemøtenes erklæringer.

Alt dette bekjenner jeg med stor tro og kjærlighet.

Jeg ser tydelig at hvis det er Guds vilje for oss å samles sammen, behøver vi å leve i samstemmighet med de helliges tradisjoner, oppfylle Guds påbud, følge kirkefedrenes tradisjoner, og ikke unnskylde oss ved å overse vår egen syndeskyld og si at det ikke i dag er mulig å leve i samstemmighet med Den hellige skrift og følge de hellige kirkefedrenes skrifter.

Selv om vi er svake, er det allikevel riktig å følge de gamle og velsignede fedrenes eksempel…Ingen burde være uaktsomme i å følge Guds ord, men burde bekjenne sine egne svakheter og ikke tilsløre Guds sannhet.




Oversatt fra: Nil Sorsky, The Complete Writings, Mahwah, NJ: Paulist Press, 2003, s.40-41.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar