av f.
Lawrence Farley
Hva mener
Den ortodokse kirke om homofil sex? Det offisielle svaret er ikke vanskelig å
finne. Den ortodokse kirke har alltid fordømt homofil sex som synd og noe som
derfor ikke er tillatt for kristne. Homofil sex er ikke særlig forskjellig fra
hor (dvs. sex utenfor ekteskapet blant heterofile) – hor fordømms også som synd
og er heller ikke tillatt for kristne. Dersom en kristen mann er en horkar (dvs.
en som regelmessig og uten omvendelse har sex med folk han ikke er gift med),
da kan vedkommende ikke delta i Nattverden før han har omvendt seg og skriftet.
Så enkelt er det. Dette er Kirkens lære, uansett hvor upopulært det er i dag,
og uansett hvor mye enkelte prester verken forkynner eller opprettholder den.
Bekreftelse
på Ortodoksiens fordømmelse av sex blant homofile finner en flere steder. I Den
ortodokse kirke i Amerikas 1992 Synodal
Affirmation on Marriage, Family, Sexuality, and the Sanctity of Life, for
eksempel, står det i avsnittet om homofili at “Homofili burde anses som en
følge av menneskelighetens opprør mot Gud, og derfor noe som strider med dens
egne natur og velvære. Det godtas ikke som en måte for menn og kvinner skapt i
Guds bilde og likhet å leve eller handle på… De som opplæres og rådes etter Den
ortodokse kirkes lære og asketiske liv, og som allikevel ønsker å
rettferdiggjøre sin oppførsel, kan ikke delta i Kirkens sakramentale mysterier,
siden dette ville være dem til skade, ikke til hjelp.» Det samme avsnittet
fortsetter å si at personer med homofil legning burde behandles med forståelse,
og at ortodokse kristne som sliter med slike følelser, og allikevel prøver å
leve etter den ortodokse levemåte, kan delta i Nattverden – på samme måte som
hvert menneske som sliter med å bekjempe en syndig lidenskap må være velkommen.
Men det grunnleggende budskapet er tydelig nok: homofil praksis er syndig og derfor
ikke kompatibel med liv som en ortodoks Nattverdsdeltaker.
I dagens
vestlige kultur der en aggressiv promotering og feiring av homofil seksualitet
er overalt, og der å nekte å delta i feiringen blir ansett som foraktelig,
krever en mot for å kunne forkynne Kirkens lære. Ja, visse ortodokse lar ikke
bare være å gjøre dette på grunn av feighet, men fordi de selv ikke er enige
med Kirkens lære. Det er ikke fordi Kirkens lære ikke har Skfiten og
Kirkefedrene som grunnlag. Både Skriftene og Kirkefedrene fordømmer homofil
praksis, og de som er uenige pleier ikke å si, «Hva så? La oss kvitte oss med
Skriftene og Kirkefedrene.» Ortodoksien er Fedrenes Kirke par excellence, og en slik total forkastelse vil rett og slett ikke
godtas. Det er andre, subtile måter å hive Skriftene og Fredrene i søpla på. En
kan spørre uærlige spørsmål («Ikke bli irritert, jeg bare spør, jeg!») som
foreslår at Skriftene og Fedrene ikke har noe imot homofil praksis i seg selv, men bare når den er
promiskuøs.
Derfor, selv
om Hl. Paulus fordømmer homofile handlinger i Romerbrevet 1. som «unaturlig»
(gresk: para fysin), sier disse
revisjonistene at dette kun gjaldt menn som brukte ungutter til promiskuøs sex,
og at Paulus ikke ville hatt noe imot to homofile menn som levde sammen i
trofast monogami. Det er en forbløffende ting å si om Paulus, som trossalt var
en jøde i det 1. århundre, men det viser også hvor desperat tolkningen deres
er. En kan si mye på sosiale medier om «en ny antropologi» og bruke mange store
ord i et forsøk på å lure de ulærde, mens det vi faktisk har her ikke er en ny
antropologi, men bare en ny tolkning av gamle tekster. Det er ikke
antropologien som er ny, men antropologene: kristne som åpent motsier sin egen
mottagne tradisjon.
Ellers kan
en la være å opprettholde Kirkens offisielle lære, uten å fordømme den åpent,
siden dette er enklere. Det vil si, en kan tillate menn eller kvinner en vet er
aktive i samkjønnede sexuelle forhold å stå i Nattverdskøen og la dem delta.
Dersom noen protesterer, kan en svare med en strøm av fine ord om kjærlighet,
godtakelse, at vi alle er syndere, farene for å bli som fariseerne, og Kristi
universale kjærlighet. Eller så kan en like godt svare ved å ikke si noe som
helst, og late som at forskjellen mellom det vi gjør og det vi sier ikke betyr
noe.
Men dette er
problematisk, ikke bare med hensyn til det spektakulære hykleriet til dem som
lar uomvendte homofile delta i Nattveden til tross for Kirkens lære om at
samkjønnet sex er syndig: Problemet er nemmelig surdeigen.
Hl. Paulus
(1 Kor. 5) advarer folket i Korint om at de ikke må overse de uomvendte synderne
i sitt samfunn og la dem fortsette å delta i Nattverden som om synden ikke var
der, fordi slik synd ville virke i deres samfunn på samme måte som surdeig
virker i en deigklump. Det vil si, på samme måte som surdeigen til slutt syrer
hele deigen, så vil slik synd vokse og berøre alt i kirken. Han bruker gjær som
et eksempel; i vår moderne kultur, der hver familie ikke lenger baker sitt eget
brød, er kanskje kreft et bedre eksempel. Dersom en kreftsvuls forblir i
kroppen, vil den spre seg og til slutt berøre alt, med døden som siste følge.
Hl. Paulus’ formaning og løsning: «Støt da den onde ut fra dere». Dette handler
ikke bare om synderens individuelle skjebne, men om hele samfunnets skjebne.
Den uomvendte synderen må støtes ut så ikke hele samfunnets helse og åndelige
liv trues. «Hva har vel jeg med å dømme dem som er utenfor?» sier Paulus, «dømmer
ikke også dere bare dem som er innenfor?» (v.12-13). Og så klart, når Paulus
sier «støt ut», mener han ikke å jage dem ut av byen, men bare at de skal
nektes deltakelse i Nattverden. Slik ekskommunikasjon er et uttrykk for
kjærlighet og følsom pastoralt ansvar. Det handler faktisk om dyp bekymring for
menneskets skjel, og har vedkommendes omvendelse som mål.
Dette er
problemet med å tillate uomvendte aktive homofile deltakelse i Nattverden. Det
truer hele Kirkens velferd, og gir inntrykk for at Kirken nå godtar verdens
flytende holdninger som sine egne. For de fleste i Kirken er ikke beleste når
det gjelder Skriftene eller Kirkefedrene, og det er lite sannsynlig at de har
lest biskopenes encykliker. De vet at Nils og Gunnar eller Kjersti og Karen bor
sammen i en homofilt forhold og at de allikevel mottar Nattverden. Da vil vi
virkelig ha godtatt «en ny antropologi», men ikke som en følge av gjennomtenkt
teologisk revurdering, men bare på grunn av verdslig praksis og fordi vi var
for feige til å si noe. Hvis det er sant, som våre biskoper en gang sa, at
Troen bevares av de troendes, og ikke kun biskopene, da er det de
troendes plikt å protestere når de ser at Tradisjonen tråkkes på. Ellers vil vi
ikke virkelig være ortodokse som følger Kirkefedrene, men verdslige mennesker i
bysantinsk drakt.
Oversatt fra: Gay sex and Leaven
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar