Men det er ved Fåreporten i Jerusalem en dam som på hebraisk heter Betesda
og har fem bueganger; i dem lå en mengde
syke: blinde, halte, visne. For en engel steg til visse tider ned i dammen og
opprørte vannet. Den som da først steg ned etterat vannet var blitt opprørt,
han ble helbredet, hva sykdom han så led av.
Johannes 5,
2-4
av f. Gheorghe Calciu
Det mest
dramatiske ved hele denne lesningen fra Evangeliet er den syke mannens
ensomhet. Hørte dere den ikke? Den syke
svarte Ham: Herre! jeg har ingen til å kaste meg ned i dammen når vannet blir
oprørt; og i det samme jeg kommer, stiger en annen ned før meg (Joh. 5, 7).
Den mest tragiske tilstanden en person kan befinne seg i, er ensomheten,
fullstendig isolasjon.
Hl. Cyprian
av Karthago sier at, «Hvert menneske faller i isolasjon, men vi frelses i
Kirkens samfunn.» Å være alene betyr å falle, å dø. Å være alene betyr å ikke
tenke på noen annen enn deg selv, fordi du er overveldet av lidelsenes bølger,
som drukner deg. Du nedtrykkes av livets meningsløshet. Dette er fordi et liv
levd i ensomhet, dersom du ikke har Gud med deg, er et meningsløst, bortkastet
liv. Livet mistet sin verd i det øyeblikk du ble alene.
Den syke
mannen hadde ikke en gang en familiemedlem eller venn som kunne løfte ham opp
når vannet ble opprørt og kaste ham nedi, så han kunne helbredes. Hvor ofte
befinner vi oss i en slik situasjon! Hvor ofte er vi ensomme og syke, og uten
noen til å hjelpe oss så vi kan helbredes, ingen som kan befri oss fra vår
lidelse! Eller så finner vi kanskje ikke noen vi kan kommunisere med i vår
ensomhet og lidelse, eller, som de sier på tysk, smerte som deles er halvparten
så ille, men udelt smerte er dobbelt så vanskelig.
Slik var det
med denne mannen. Men Kristus spør ham i sin store miskunn, Vil du bli frisk?
Vi vil se
dette senere, når Frelseren møter ham i tempelet og sier, Se, du er blitt frisk; synd ikke mere, forat ikke noget verre skal
vederfares dig! (Joh. 5, 14).
Det som også
rører oss og andre er at, i samme minutt som Jesus helbreder mannen som var lam
i hele 38 år, gleder ikke de skriftlærde og fariseerne seg over at mannen hadde
blitt frisk, men de blir sinte og sier, «Hvorfor går du, hvorfor bærer du
sengen på sabbaten?»
De sa ikke, «Så
flott at du er blitt frisk! Ja, gå og takk Gud!» Nei, de interesserte seg kun
for lovens formaliteter, der det sto at arbeid på sabbaten var forbudt. De
ofret et menneske for å kunne følge denne loven.
Og så spurte
de ham, «Hvem helbredet deg?»
Den
helbredede mannen visste ikke med en gang hvordan han skulle svare dem. Men når
Jesus møtte ham i tempelet, gikk han til jødene og sa, «Der, det var Jesus som
hebredet meg!»
Dette var
ikke en anklage for å sette jødene imot Jesus. Dette var et ønske om å forkynne
så alle kunne få høre det, «Denne Mannen hjalp meg! Han helbredet meg! Han sto
meg bi i mine vansker!» Vi må si dette når noen har hjulpet oss. Vi må vitne om
et under. Ikke for å skryte, men fordi vi har blitt reddet fra ensomhet, sykdom
og lidelse! Jeg må fortelle hvem det var som hjalp meg, som førte meg til
troen, som reddet meg fra mine synder og mitt hjertes fordømmelse – en prest,
en troende, en venn… Jeg må si det, «Han reddet meg!» Det var slik det var med
den syke mannen.
Kjære
troende! Vår moderne samfunn isolerer oss stadig mer og mer. Regjeringene –
ikke bare kommunistene, men alle regjeringer – prøver å isolere oss mer og mer,
for å gjøre oss mer ensomme, så vi har stadig mindre tilknytning til hverandre,
så vi ikke omgås med hverandre, fordi alle regjeringer prøver å bli totalitære
så de kan kontrollere oss. Det er mye vanskeligere å kontrollere sammensatte
samfunn enn isolerte individer, og derfor prøver regjeringer å isolere oss.
Kommunistene
gjorde dette ved makt. I Vesten bruker de ikke makt, men kaller deg unik,
forteller at du har rettigheter, at du er selvstendig. Og dette gjør de så du
blir isolert, så du ikke holder deg til dine foreldre, så du ikke lyder dem i
din barndom, så du ikke underordner deg noen – du er trossalt et fritt vesen.
Misforstått
frihet er opprør mot Gud; det er nihilisme. Det er slik vi har endt opp dit vi
nå er, med alle forbrytelsene som herjer i verden. Det er så mange byer der
fjorten år gamle barn har drept sine lærere, venner og foreldre. Det
menneskelige båndet som knytter oss til vår neste, til dem som bor ved siden av
oss, har blitt brutt. Hjertelige forhold mellom meg og min bror, meg og mine
foreldre, mellom foreldre og barn, mellom venner, har blitt brutt. Vi blir
stadig mer alene i denne overdrevne individualismen, som er grunnlaget til
samfunnets demonisering.
La oss prøve
å forene oss. La oss prøve å holde oss samlet ved tro og nestekjærlighet, med
Jesus Kristus. La oss ta bolig i Kirkens enhet, for Kirken utgjør den eneste
positive sosiale enheten. Alle andre former for enhet fører oss til
selvødeleggelse. De prøver å ødelegge mennesket, å gjøre det til et middel, til
et vanlig tannhjul i menneskesamfunnets kompliserte mekanisme.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar