En
av de mest mirakuløse hendelser i vår Frelsers liv, ble forutsett
av profeten Sakarja. Dagens hendelser ble sett gjennom historiens
mørke glass, og ble beskrevet slik:
Bryt
ut i jubel, datter Sion!
Rop
av glede, datter Jerusalem!
Se,
din konge kommer til deg,
rettferdig
og rik på seier,
fattig
er han og rir på et esel,
på
en eselfole (Sak. 9,9).
Apostelen
Lukas, et øyenvitne, beskriver hendelsen slik:
Da
han hadde sagt dette, gikk han videre på sin vei opp mot Jerusalem.
29 Og da han kom nær Betfage og Betania, ved den høyden som heter
Oljeberget, sendte han to av disiplene av sted 30 og sa: «Gå inn i
landsbyen som ligger foran dere! Når dere kommer inn i den, skal
dere finne en eselfole som står bundet, og som det aldri har sittet
noe menneske på. Løs den og lei den hit! 31 Og om noen spør dere:
‘Hvorfor løser dere den?’ skal dere svare: ‘Herren har bruk
for den.’»
32
De to gikk av sted, og de fant det slik som han hadde sagt. 33 Da de
løste folen, spurte de som eide den: «Hvorfor løser dere folen?»
34 «Herren har bruk for den», svarte de. 35 Så leide de folen til
Jesus, la kappene sine på den og lot Jesus sette seg opp. 36 Og der
han red fram, bredte folk ut kappene sine på veien.
37
Da han nærmet seg skråningen ned fra Oljeberget, begynte hele
mengden av disipler i sin glede å lovprise Gud høylytt for alle de
mektige gjerningene de hadde sett. De ropte:
38
« Velsignet er han, kongen,
som
kommer i Herrens navn!
Fred
i himmelen
og
ære i det høyeste!»
39
Noen fariseere i folkemengden sa til ham: «Mester, tal disiplene
dine til rette!» 40 Men han svarte: «Jeg sier dere: Dersom de tier,
skal steinene rope.»
Jesus
gråter over Jerusalem
41
Da Jesus kom nærmere og så byen, gråt han over den 42 og sa:
«Hadde du bare på denne dagen forstått, du også, hva som tjener
til fred! Men nå er det skjult for øynene dine. 43 Det skal komme
dager over deg da fiendene dine kaster en voll opp omkring deg,
omringer deg og trenger inn på deg fra alle kanter. 44 De skal slå
deg og barna dine til jorden, og det skal ikke bli stein tilbake på
stein i deg, fordi du ikke forsto at tiden var kommet da Herren
gjestet deg.»
Tempelet
skal være et bønnens hus
45
Så gikk Jesus inn på tempelplassen og ga seg til å jage ut dem som
drev handel der. 46 Han sa til dem: «Det står skrevet:
Mitt
hus skal være et bønnens hus.
Men
dere har gjort det til en røverhule.»
47
Hver dag var han på tempelplassen og underviste. Overprestene og de
skriftlærde og alle folkets ledere ville gjerne få tatt livet av
ham. 48 Men de fant ikke noen måte å gjøre det på, for hele
folket hang ved ham og hørte på ham.(Luk. 19,28–48).
Dette
er en beskrivelse av en historisk hendelse som fant sted for omlag
tyve århundrer siden, slik den ble forstått av et øyenvitne. Men
denne hendelsen bærer mer i seg enn kun en historisk betydning; den
har også en åndelig mening og derfor også en moralsk mening for
kristne idag. Ifølge den åndelige mening, viser Herrens inntog i
Jerusalem til Guds inntog i vår sjel.
Menneskemengden
som var samlet, som dytter og presser hverandre fremover mens de i
stor forventning hilser Kristus, symboliserer de edle følelser og
opphøyede tanker i en person som med glede hilser Gud velkommen som
sin Frelser og Forløser.
Datidens
religiøse ledere hatet Kristus og ønsket og drepe Han. Disse
personifiserer en våre lave begjær og jordiske tanker og
bekymringer. Slike tanker ønsker å trykke ned et menneskes edle
ønsker og presse mennesket ned.
Denne
dårlige siden i oss ønsker å gjøre opprør når Gud kommer inn i
sjelen, for om Gud får sitte på sjelens trone, da vil den dårlige
siden i oss bli kastet bort og ødelagt.
Tempelet
i Jerusalem symboliserer det helligste av det hellige i den
menneskelige sjel, det sted der Den hellige ånd har fått et lite
ankerfeste selv hos de store syndere. Men de jordiske lidenskaper
søker å trenge seg frem der også, slik at lidenskapene kan bruke
dette hellige sted for å skape begjær. Kristus helbreder de hvis
sjelen er syk som faller ned fremfor Ham i tro. Det betyr at sjelen,
selv når den er syk, bevarer lengselen etter enhet med Gud, slik at
den søker Ham som er verdens sanne lege.
Kristi
profeti om Jerusalems ødeleggelse symboliserer ødeleggelsen av
enhver sjel som Gud kaster fra seg, de lave som Han ikke kan ha
fellesskap med.
Ingen
i denne verden er lykkelig uten at han har åpnet portene for det
åndelige Jerusalem – sin sjel – og fått motta Gud selv i sitt
liv. En gudløs mann føler seg bare ensom og desperat. Fellesskap
med andre mennesker vil ikke få denne ensomheten til å gå bort,
men den vil tvert imot øke den. Men den som har tatt imot Gud i sin
sjel vil aldri igjen føle seg ensom, selv ikke i ødemarken. Ingen
kommer til å dø en evig død uten det menneske som selv har latt
Gud dø i seg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar