av f.
Michael Pomazansky
utdrag fra boken Ortodoks Dogmatisk Teologi
Døden har
alle mennesker i felles. Men for mennesket er det ikke en tilintetgjørelse, men
kun sjelens atskillelse fra kroppen. Sannheten om menneskesjelens udødelighet
er en av kristendommens grunnleggende sannheter. Gud ikke de dødes Gud, men
de levendes; for de lever alle for Ham (Matt. 22, 32; Lk. 20, 38). I det nytestamentlige
hellige Skrift, kalles døden «sjelens bortgang» (Jeg vil og gjøre meg flid
for at dere til enhver tid etter min bortgang skal kunne minnes dette, 2 Peter
1, 15). Det kalles sjelens befrielse fra fengsel (2 Kor. 5, 1-4); nedleggelsen
av kroppen (Jeg vet at nedleggelsen av min hytte kommer brått, 2 Peter
1, 14); en bortgang (jeg har lyst til å fare herfra og være med Kristus for
dette er meget, meget bedre, Fil. 1, 23; tiden for min bortgang er for
hånden, 2 Tim. 4, 6); en søvn (David sov inn, Apg. 13, 36).
Sjelens
tilstand etter døden, ifølge Guds Ords klare vitne, er ikke ubevisst men bevisst
(for eksempel, ifølge likningen om rikmannen og Lasarus, Lk. 16, 19-31). Etter døden utsettes mennesket for en dom som kalles «partikulærdommen» for å skille den
fra den allmenne Dommedagen. Det er ingen sak for Herren å gjengjelde et
menneske etter dets ferd den dagen det dør, sier Siraks vise sønn (11, 26).
Den samme tanken uttrykkes av Apostelen Paulus: Likesom det er menneskenes
lodd en gang å dø, og deretter dom (Heb. 9:27). Apostelen fremstiller
dommen som noe som umiddelbart følger menneskets død, og tydeligvis forstår han
ikke dette som Allmendommen, men som partikulærdommen, slik de hellige Kirkefedrene
har tolket dette verset. I dag skal du være med Meg i Paradis (Lk. 23,
43), sa Herren til den omvendte røveren.
Den hellige
skrift gir oss ikke kunnskap om hvordan partikulærdommen skjær etter menneskets
død. Vi kan tale om dette kun delvis fra isolerte uttrykk som finnes i Guds
Ord. Det er derfor naturlig å tenke at både gode og onde engler tar en stor del
i menneskets skjebne – de gode formidler Guds nåde, og de onde – ved Guds
tillatelse – formidler Guds rettferdighet. I likningen om rikmannen og Lasarus,
sies det at Lasarus ble båret bort av engler i Abrahams skjød (Lk. 16,
22). I likningen om den rike dåren, blir han fortalt: Du dåre! i denne natt
kreves din sjel av deg (bokstavelig oversatt: «de skall ta,» Lk. 12, 20); det
er tilsynelatende de onde krefter som vil «ta den» (Hl. Johannes Chrysostomos).
For, på en hånd, ser englene til «disse små», i Herrens egne ord, alltid den himmelske
Faders åsyn (Matt. 18, 10), og likedan når verden ender vil Herren sende sine
engler, som vil skille de onde fra de rettferdige og kaste dem i ildovnen
(Matt. 13, 49); og på andre hånd, går vår motstander djevelen omkring som en
brølende løve og søker hvem han kan oppsluke (1 Peter 5:8), og luften, for
å si det sånn, er full av onde ånder under himlene, og deres høvding kalles «høvdingen
over luftens makter» (Ef. 6, 12, 2, 22).
Basert på
disse indikasjonene i Den hellige skrift, har de hellige kirkefedrene fra
antikken av beskrevet sjelens reise etter den skilles fra kroppen, som en reise
gjennom slike åndelige opplevelser, der onde ånder søker å oppsluke de åndelig
svake, og der en derfor har behov for de himmelske englenes forsvar og Kirkens
levende medlemmers støtte. Blant de gamle kirkefedrene taler de følgende om
dette: De hellige Efraim Syreren, Athanasios den Store, Makarios den Store,
Basilios den Store, Johannes Chrysostomos, og andre.
[…]
Sjelens
reise etter dens bortgang fra kroppen kalles vanligvis «tollboder». Med hensyn
til bildene brukt i fortellingene om tollbodene, bemerker Metropolitt Makarios
i sin Ortodoks Dogmatisk Teologi at: «En må alltid huske det engelen
lærte Hl. Makarios av Alexandria da han fortalte ham om tollbodene: ‘Ta disse
jordiske tingene som det svakeste bilde av de himmelske.’ En må forestille seg
tollbodene på åndelig vis så langt som mulig, det som ligger under de mer eller
mindre materielle og antropomorfiserte beskrivelsene.»
Med hensyn
til sjelens tilstand etter partikulærdommen, lærer Den ortodokse kirke det
følgende: «Vi tror at de dødes sjeler befinner seg i en tilstand av fryd eller
pine etter deres gjerninger. Etter de skilles fra kroppen, går de umiddelbart
over til enten glede eller sorg; men de føler ikke fullstendig velsignelse
eller fullstendig smerte. For fullstendig velsignelse og fullstendig pine
motter en etter alles Oppstandelse, da sjelen gjenforenes med legemet den tidligere
levde i dyd eller synd» («Encyclical of the Eastern Patriarchs on the Orthodox
Faith, del 18»). Derved skiller Den ortodokse kirke mellom to forskjellige
tilstander etter partikulærdommen: én for de rettferdige, en annen for syndere;
med andre ord, paradis og helvete. Kirken anerkjenner ikke den romersk-katolske
læren om tre tilstander: 1) velsignelse, 2) skjærsilden, 3) gehenna (helvete).
Navnet «gehenna» brukes generelt av kirkefedrene om tilstanden etter
Dommedagen, da både døden og helvete vil kastes inn i «ildsjøen» (Åp.
20:14-15). Kirkefedrene, med grunnlag i Guds Ord, antar at syndernes pine før
Dommedagen har en forberedende egenskap. Denne pinen kan svekkes og til og med
fjernes ved Kirkens bønner («Encyclical of the Eastern Patriarchs», del 18). På
lik måte, holdes de falne ånder i varetekt i evige lenker under mørket til
dommen på den store dag (Judas 5, 6; 2 Peter 2, 4).
Oversatt fra: Protopresbyter Michael Pomazansky, Orthodox Dogmatic Theology, Platina, CA: St Herman of Alaska Brotherhood, 2009, s.332-335.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar