av Hl. Elder
Porfyrios
Kirken er
uten begynnelse, uten ende og er evig, akkurat som den treenige Gud, Kirkens
grunnlegger, er uten begynnelse, uten ende og er evig. Den er uskapt akkurat
som Gud er uskapt. Den var før alle ider, før englene, før verdens skapelse – før
verdens grunnvoll ble lagt slik Apostelen Paulus sier. Den er en
guddommelig institusjon og i den bor hele guddommens fylde. Den
uttrykker Guds rikelig varierte visdom. Den er mysterienes mysterium. Den var
skjult og ble åpenbart ved tidenes ende. Kirken forblir urokket fordi
den har Guds kjærlighet og vise forsyn som sine grunnvoller.
Den hellige
Treenighetens tre Personer utgjør den evige Kirke. Englene og menneskene var i
den treenige Guds vilje og kjærlighet siden begynnelsen. Vi mennesker ble ikke
født nå, men var før alle tider i Guds allvitenhet.
Guds
kjærlighet skaper oss i Hans bilde og likhet. Han omfavnet oss innenfor Kirken
til tross for at Han kjente til vårt frafall. Han ga oss alt for også å gjøre
oss til guder ved nådens frie gave. Først og fremst, misbrukte vi vår frihet og
tapte vår opprinnelige skjønnhet, vår opprinnelige oppriktighet og skilte oss
fra Kirken. Utenfor Kirken, langt borte fra den hellige Treenighet, mistet vi
Paradis, alt. Men utenfor Kirken finnes ingen frelse, der er det intet liv. Og
derfor lot ikke Gud Faders medlidende hjerte oss forbli bortkastet fra Hans
kjærlighet. Han gjenåpnet for oss Paradisets porter ved tidenes ende og viste
seg i kjødet.
Ved Guds
enbårne Sønns guddommelige menneskevorden, ble Guds evige plan for menneskets
frelse igjen åpenbart for menneskene. I sitt brev til Timoteus, sier Apostelen
Paulus: stor er den gudsfryktens hemmelighet: Han som ble åpenbart i kjød,
rettferdiggjort i ånd, sett av engler, forkynt iblant folkeslag, trodd i
verden, tatt opp i herlighet. Apostelen Paulus’ ord er tettpakkede med
betydning: guddommelige, himmelske ord!
I sin
uendelige kjærlighet, gjenforente Gud oss med sin Kirke i Kristi person. Ved å
stige inn i den uskapte Kirke, kommer vi til Kristus, vi trår inn i den uskapte
verden. Vi troende kalles til å bli uskapt ved nåde, å bli deltakere i Guds
guddommelige energier, å trå inn i guddommens mysterium, å stige over vår
verdslige tankegang, å dø til det «gamle mennesket» og bli fordypet i Gud. Når vi lever i Kirken, lever vi i Kristus.
Kirkens
overhode er Kristus og vi mennesker, vi kristne, er legemet. Apostelen Paulus
sier, Og Han er hodet for legemet, som er Kirken. Kirken og Kristus er
ett. Legemet kan ikke være foruten dets hode. Kirkens Legeme næres, helliges og
lever med Kristus. Han er Herren, allmektig, allvitende, som er alle steder og
oppfyller alt, vår stav, vår venn, vår bror: Kirkens søyle og faste grunnvoll.
Han er Alfa og Omega, begynnelsen og slutten, grunnlaget – alt. Uten Kristus
finnes ikke Kirken. Kristus er Brudgommen; hver enkelt sjel er Bruden.
Kristus
forente Kirkens legeme med himmelen og med jord, med engler, mennesker og all
skapning, med alt Gud har skapt – med dyr og fugler, med hver bitteliten
villblomst og hvert mikroskopiske insekt. Kirken ble da fylt av Ham som
fyller alt i alle, dvs. av Kristus. Alt er i Kristus og med Kristus. Dette
er Kirkens mysterium.
Kristus
åpenbarte enheten mellom Hans kjærlighet og oss: Kirken. På egenhånd er jeg
ikke Kirken, men kun sammen med deg. Til sammen er vi alle Kirken. Alle blir innlemmet
i Kirken. Vi er alle ett og Kristus er hodet. Ett legeme, ett Kristi legeme.
Dere er Kristi legeme og Hans lemmer, hver etter sin del. Vi er alle ett
fordi Gud er vår Far og er overalt. Når vi opplever dette er vi i Kirken. Dette
er vårt Herres ønske for alle Kirkens medlemmer, slik at uttrykte det i sin
yppersteprestelige bønn: at de må være ett. Men det er noe du kan forstå
kun ved nåde. Vi opplever enhetens og kjærlighetens glede, og vi blir ett med
alle. Det finnes ikke noe mer praktfullt enn dette!
Det viktige
for oss er å stige inn i Kirken – å forene oss med våre medmennesker, med hver
og éns gleder og sorger, å føle at disse er våre egne, å be for alle, å sørge
for deres frelse, å glemme oss selv, å gjøre alt for dem slik Kristus gjorde
for oss. I Kirken blir vi ett med hver ulykkelig, lidende og syndig sjel.
Ingen burde
ønske å frelses alene uten at alle andre også frelses. Det er feil for noen å
be for seg selv, at han må bli frelst. VI må elske andre og be om at ingen sjel
går tapt, at alle må stige inn i Kirken. Det er det som teller. Og det er med
dette ønske en burde forlate verden for å ta bolig i et kloster eller i
ødemarken.
Hl. Porfyrios med Trooditissa-ikonet av Jomfru Maria |
Når vi
isolerer oss fra andre, er vi ikke kristne. Vi er sanne kristne når vi har en
dyp følelse for at vi er medlemmer i Kristi mystiske legeme, i Kirken, i et
ubrutt kjærlighetsforhold – når vi lever forent i Kristus, dvs. når vi opplever
enhet i Hans Kirke. Det er derfor Kristus ber til sin Fader og sier, at de
må bli ett. Han gjentar bønnen om og igjen og apostlene legger vekt på det
overalt. Dette er Kirkens dypeste aspekt, dens høyeste betydning. Det er her
hemmeligheten er å finne: for alle å forenes i Gud som én person. Det finnes
ingen annen religion lik denne; ingen annen religion sier noe slikt. De har noe
å si, men ikke dette mysteriet, dette utmerkede punktet i mysteriet der Kristus
forlanger og sier til oss at det er slik vi må bli, at Han vil at vi skal bli
Hans.
Vi er ett
selv med dem som ikke står Kirken nær. De er langt unna på grunn av uvitenhet.
Vi må be at Gud vil opplyse dem og endre dem slik at de også kan komme til
Kristus. Vi ser ting på en menneskelig måte, vi beveger oss på et annet nivå og
ser for oss at vi elsker Kristus. Men Kristus, som lar det regne over
rettferdige og urettferdige, sier til oss: Elsk deres fiender. Vi er
nødt til å be om at vi alle vil forenet, forenet i Gud. Da, hvis vi utlever
denne bønnen, vil vi oppnå tilsvarende resultat; vil vi alle forenes i
kjærlighet.
For Guds
folk er det ikke noe som heter avstand, selv om de er tusenvis av mil fra
hverandre. Uansett hvor langt unna våre medmennesker måtte være, må vi stå dem
bi. Jeg har noen som stadig vekk ringer meg fra en by som ligger ved Indiahavet
– Durban heter det, hvis jeg uttaler det riktig. Det er i Sør-Afrika, to timers
kjøretid fra Johannesburg. Ja, for noen dager siden kom de hit. De tok med seg
en syk person til England og kom først hit for å be meg lese en bønn. Jeg var
meget rørt.
Når Kristus
forener oss, finnes ikke avstand. Når jeg forlater dette livet vil det være
bedre. Jeg vil være nærmere dere.
Kirken er
det nye liv i Kristus. I Kirken finnes ingen død og intet dødsrike. Hl Johannes
Evangelisten sier: Om noen holder Mitt ord, skal han aldri i evighet smake
døden. Kristus gjør slutt på døden. Enhver som kommer inn i Kirken frelses;
han blir evig. Livet er ett, en ubrutt kontinuitet: det finnes ikke ende, eller
død. Enhver som følger Kristi bud vil aldri dø. Han dør i kjødet, død til
lidenskapene, og begynner i dette liv å leve i Paradis, i vår Kirke, og
deretter i evigheten. Med Kristus, blir døden omgjort til broen som vi i et
øyeblikk krysser for å fortsette å leve i det lys som aldri slukkes.
Fra det
øyeblikk jeg ble en munk, har jeg trodd på at døden ikke finnes. Det er det jeg
følte, og slik jeg alltid føler – at jeg er evig og udødelig. Hvor praktfullt!
I Kirken som
har frelsende sakramenter finnes ikke fortvilelse. Vi er kanskje dypt syndige.
Men vi skrifter, presten leser bønnen, vi tilgis og vi fortsetter mot
udødeligheten, uten noe uro eller frykt.
Når vi
elsker Kristus, lever vi Kristi liv. Dersom vi, ved Guds nåde, lykkes i dette,
vil vi befinne oss i en annen tilstand. Vi lever i en annen, misunnelsesverdig
tilstand. For oss er det intet å frykte; verken døden, eller djevelen og
helvete. Alle disse finnes for dem som er langt unna Kristus, for dem som ikke
er kristne. For oss kristne som gjør Hans vilje, finnes ikke slikt, som
Evageliet sier. Det vil si, de finnes, men når en tar livet av sitt gamle selv med
dets lyster og begjæringer, legger man ikke noe vekt på djevelen og
ondskap. Det bryr oss ikke. Det som er viktig er kjærlighet, å tjene Kristus og
våre medmennesker. Hvis vi oppnår å føle glede, kjærlighet, fryktløs
gudsdyrkelse, hvis vi er i stand til å si, Jeg lever ikke lenger selv, men
Kristus lever i meg, da kan ingen hindre oss i å stige inn i dette
mysteriet.
Ved å tilbe
Gud lever du i Paradis. Hvis du kjenner og elsker Kristus, lever du i Paradis.
Kristus er Paradis. Paradis begynner her. Kirken er Paradis på jord, akkurat
det samme som Paradis i himmelen. Det same Paradis som er i himmelen, er også
her på jord. Der er alle sjeler ett, akkurat som den hellige Treenighet er tre
Personer, men som forenes og utgjør én.
Vår hovedmål
er å overgi oss til Kristus, å forene oss med Kirken. Hvis vi stiger inn i Guds
kjærlighet, inngår vi i Kirken. Hvis vi ikke går inn i Kirken, hvis vi ikke
blir ett med den jordiske Kirken her og nå, er vi i fare for å tape også den
himmelske Kirke. Og når vi sier «himmelske», ikke tenk at vi vil finne
blomsterhager, fjell, bekker og fugler i det andre liv. Jordisk skjønnhet
finnes ikke der; der er det noe annet, noe meget opphøyd.
Den som
opplever Kristus blir ett med Ham, med Hans Kirke. Han opplever en ekstatisk
fryd. Dette livet er annerledes en livet andre mennesker lever. Det er glede,
det er lys, det er fryd, det er opphøyelse. Dette er Kirkens liv, Evangeliets
liv, Guds rike. «Guds rike er inni oss.» Kristus kommer inn i oss og vi er inni
Ham. Dette skjer på samme måte som en jernstang blir ild og lys når den legges
oppi ilden; så snart den tas ut av ilden blir jernstangen igjen svart og mørk.
I Kriken
skjer det et guddommelig samkvem, og vi gjennomtrenges av Gud. Når vi er med
Kristus er vi i lyset; og når vi lever i lyset finnes ikke mørke. Men lyset er
ikke konstant; det er avhengig av oss. Det er akkurat som jernstangen, som blir
mørkt når den tas ut av ilden. Mørket og lyset er uforenelige. Vi kan aldri ha
mørkhet og lys samtidig. Enten lys eller mørke. Når du slår på lyset,
forsvinner mørket.
For å bevare
vår enhet må vi være lydhøre ovenfor Kirken og hennes biskoper. Når vi er
lydhøre ovenfor Kirken er vi lydhøre ovenfor Kristus selv. Kristus ønsker at vi
blir én hjord med én hyrde.
La oss ha
medfølelse for Kirken. La oss elske den inderlig. Vi burde ikke godta at dens
representanter kritiseres og anklages. På Det hellige fjell var ånden i hvilken
jeg ble næret ortodoks, dyp, hellig og stille – uten konflikter, uten
uenigheter og uten klander.
Vi burde ikke støtte dem som anklager presteskapet.
Selv om vi skulle se en prest gjøre noe negativt med våre egne øyne, burde vi
ikke tro det, eller tenke over det, eller snakke om det med andre. Det samme
gjelder Kirkens lekmenn og alle personer. Vi er alle Kirken. De som klandrer
Kirken på grunn av det hennes representanter gjør feil, mens de hevder at de
hjelper til med å rette på henne, begår en stor feil. De elsker ikke Kirken. De
elsker heller ikke Kristus. Vi elsker Kirken når vi med vår bønn omfavner hver
og én av dens medlemmer, og gjør det Kristus gjorde – når vi ofrer oss selv,
forblir årvåkne, og gjør alt på samme måte som Han som ikke skjelte igjen
når Han ble utskjelt, ikke truet når Han led.
Vi må også
passe på å iaktta de formelle aspektene: å delta i sakramentene, særlig den
hellige Nattverden. Det er i disse tingene at en finner ortodoksien. Kristus
ofrer seg selv til Kirken i sakramentene og over alt annet i Nattverden. La meg
i all ydmykhet dele med dere en opplevelse jeg selv hadde av guddommelig hjelp,
slik at dere kan se sakramentenes nåde.
…
Vår religion
er religionenes religion. Den kommer fra åpenbaring, den autentiske og sanne
religion. Andre religioner er menneskelige, hule. De kjenner ikke til den
treenige Guds storhet. De vet ikke at vårt mål, vår skjebne, er å bli guder ved
nåde, å oppnå den treenige Guds likhet, å bli ett med Ham og hverandre. Disse
er ting som andre religioner ikke kjenner. Vår religions endelige mål er at
de må bli ett. Her blir Kristi verk oppfylt. Vår religion er kjærlighet,
den er eros, den er iver, den er galskap, den er lengsel etter
guddommen. Alle disse har vi inni oss. Vår sjel forlanger at vi oppnår dem.
Men for
mange er religion virkelig strev, smerte og urolighet. Derfor blir mange «religiøse»
sett på som uheldige, fordi andre kan se den desperate tilstanden de er i. Og
slik er det. Dette er fordi, når et menneske ikke forstår religionens dypere
betydning og ikke opplever den, blir religionen en sykdom, ja, en forferdelig
sykdom. Så forferdelig at mennesket mister kontroll over sine egne handlinger
og blir svaksindig og feig, han fylles av smerte og uro og blir drevet at og
fram av den onde ånd. Han gjør prostrasjoner, han gråter, han roper, han tror
han ydmyker seg selv, og all denne ydmykheten er et Satans verk. Noen slike
mennesker opplever religion som et helvete. De gjør prostrasjoner og korsets
tegn i kirken og sier, «vi er uverdige syndere,» men så snart de kommer ut
igjen spotter de alt som er hellig så fort noen forarger dem litt. Det er
veldig tydelig noe demonisk i dette.
Den kristne
religionen omvandler og helbreder folk. Men den viktigste forutsetningen for at
noen skal anerkjenne og skjelne sannheten er ydmykhet. Egoisme formørker
menneskets sinn, det forvirrer ham, det villeder ham, til vranglære. Det er
viktig for et menneske å forstå sannheten.
…
Synden
skaper stor psykisk forvirring hos et menneske. Og ingenting kan drive denne
forvirringen bort – ingenting bortsett fra Kristi lys. Kristus tar det første
skrittet: Kom til Meg, alle dere som strever… Da mottar vi dette lyset
ved vår godvilje, som vi uttrykker ved vår kjærlighet til Ham, ved bønn, ved
vår deltakelse i Kirkens liv og ved sakramentene.
Ofte vil
verken strev, prostrasjoner eller å gjøre korsets tegn tiltrekke Guds nåde. De
finnes hemmeligheter. Det viktigste er å gå forbi formalitetene og komme til
det som virkelig teller. Uansett hva som gjøres, må det gjøres med kjærlighet.
Kjærlighet
forstår alltid behovet for å ofre ting. Alt som gjøres med tvang vil alltid
føre til at sjelen reagerer med fornektelse. Kjærlighet tiltrekker Guds nåde.
Når nåden kommer, kommer Helligåndens gaver. Åndens frukt er kjærlighet,
glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet,
avholdenhet. Det er dette ting en sunn sjel i Kristus burde ha.
Med Kristus
fylles et menneske med nåde og lever over all ondskap. Ondskap finnes ikke for
ham. Det finnes bare godt, som er Gud. Ondskap kan ikke være. Mørkhet kan ikke
være mens det er lyst. Mørket kan heller ikke omringe ham siden han har lyset.
Oversatt fra: Wounded by
Love: The Life and the Wisdom of Elder Porfyrios, Limnim Evia, Hellas; Denise Harvey, 2005, s.87-95
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar