av f. Alexander Shmemann
Dagens
ortodokse ungdommer har ikke en innvandrermentalitet. For dem er ikke ortodoksien
primært en ihukommelse av en barndom i utlandet. De vil ikke holde fast til
ortodoksien bare fordi det er «våre fedres tro.» Hva om vi holder andre til
dette prinsippet: Da burde lutheranere beholde lutheranismen, jødene beholde
jødedommen, og sønnen til en ateist burde beholde ateismen siden det var «hans
fars tro.» Med dette som kriterium, blir religion ikke noe mer enn kulturell videreføring.
Men vi
bekrefter at vår Kirke er ortodoks, eller enklere sagt, at den er Kirken, og
dette er skremmende. Det innebærer at det er troen for alle mennesker, for alle
land, for alle kulturer. Og hvis vi ikke stadig husker dette i vårt sinn og
hjerte, vil vår påstand om å være den sanne eller ortodokse Kirke bli hykleri,
og det hadde vært mer ærlig å kalle oss selv et forbund for videreføringen av
kulturverdiene til ett visst geografisk område.
Vår tro kan
ikke reduseres til kun religiøse handlinger og skikker. Den gjør krav på hele
menneskets liv. Men kulturen vi lever i, den «amerikanske livsstilen» er noe
som allerede var her da vi kom hit. Derfor befinner vi oss i en situasjon der
vi er en østlig Kirke som gjør krav på hele vårt liv, mens vi lever i et
vestlig samfunn og en vestlig livsstil.
Det første
problemet kan da formuleres veldig enkelt, selv om løsningen er ekstremt
vanskelig: Hvordan kan vi kombinere disse tingene? Hvordan kan vi leve vår
ortodokse tro, som gjør krav på hele vår ekstistens, innenfor en kultur som også
former vår eksistens?
Dette er
antinomien i vår situasjon; det er her alle våre vansker har sine røtter. Men
med mindre vi forstår dette, vil vi alltid finne feil løsninger. Disse gale
løsningene – som er svert populære i dag – følger to mønster.
Jeg vil
kalle det første mønsteret en «neurotisk» ortodoksi. Dette er holdningen til
dem som, om de så er født ortodokse eller konvertitter, bestemmer seg for at de
ikke kan være ortodokse med mindre de forsaker amerikansk kulture, de som bygger
sitt åndelig hjem i et romantisert og idealisert Bysants eller Russland, og som
stadig forbanner Amerika og det dekadente samfunnet i Vesten. For disse er «vestlig»
og «amerikansk» synonyme med «ondt» og «djevelsk.» Denne ekstreme posisjonen
gir en viss trygghet. Men den er til slutt selvødeleggende. Det er bestemt ikke
holdningen til Hl. Johannes, som, midt i en voldlig forfølgelse, sier så enkelt
at, «dette er den seier som har seiret over verden: vår tro» (1 Joh. 5, 4).
Videre sier han, «Frykt er ikke i kjærligheten, men den fullkomne kjærlighet
driver frykten ut; for frykt har straffen i seg» (1 Joh. 4, 18). Men med sin
holdning, gjør enkelte ortodoksien om til en apokalyptisk frykt som alltid
fører til sekterisme, hat og åndelig død.
Det andre
farlige mønsteret er det som innebærer en nesten patologisk «amerikanisme». Det
finnes folk som, når de hører ett russisk eller gresk ord i Kirken, reagerer
som om det var en fornektelse av Kristus. Det er en motsatt form for neurose,
neurosen til dem som vil at ortodoksien skal bli amerikansk umiddelbart.
I den første
neurosen, reduseres ortodoksien til en fanatisk og negativ sekt; i den andre,
forfalskes «amerikanismen,» for Amerika er ikke et land som krever overgivelse,
konformitet og godtakelse av mainstream holdninger som «den amerikanske
levemåten.» Det som gjør dette landet flott og enestående er nettopp at dens
kultur er så åpen for forandringer.
Og hvem vet
om ortodoksiens virkelige misjon i Amerika ikke er å endre den amerikanske
kulturen, som aldri virkelig har blitt utfordret av et annet sett med verdier?
Ortodoksien har uten tvil et menneskesyn, et livssyn, verdenssyn, osv. som er
helt forskjellig fra de som dominerer amerikansk kultur, men denne forskjellen
er en utfordring for ortodoksien og ikke en grunn til fratrekkelse, negativitet
og frykt. Å unngå de to ekstremene, å være sann ortodoks men allikevel fullt
amerikansk, virker som den ene virkelige ortodokse tradisjonen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar