av
Metropolitt Serafim av Piraeus
Menneskets
legeme er den udødelige sjelens ikon og en synliggjøring av evigheten i denne
verden. Brenning av legemet utgjør en ikonoklastisk handling, som krenker troen
på Kirkens evige væren. Legemes nedbrytingsprosess burde være en naturlig en, og
aldri påtvunget. Naturen ser til legemets nedbrudd. Å brenne det er en
voldshandling imot legemet. Kirkens erfaring, som har sitt opphav i ærbødighet
for hellige relikvier, viser at relikvier er åndelig levende, og av den grunn
betrakter Kirken begravelse som en evig verdi. Kremering, derimot, anses ikke
som en personlig rettighet for Kirkens medlemmer, i og med at det betraktes som
en tydelig nihilistisk handling som henviser personens ende, mens begravelse
derimot markerer håpet og forventningen om Oppstandelsen.
Uansett
hvilke argumenter det baseres på, ligger kremering av den avdøde utenfor den
ortodokse sannheten slik den defineres av det apostoliske ord:
Så er det og
med de dødes oppstandelse. Det såes i forgjengelighet; det oppstår i
uforgjengelighet; det såes i vanære, det oppstår i herlighet; det såes i
skrøpelighet, det oppstår i kraft; der såes et naturlig legeme, der oppstår et
åndelig legeme. Så visst som det gis et naturlig legeme, gis det og et åndelig
legeme. Således er det og skrevet: Det første menneske, Adam, blev til en
levende sjel; den siste Adam er blitt til en levendegjørende ånd (1 Kor. 15,
42-45).
Ved den
avdødes kremering, har samfunnet gått med på dens annullering. Hva slags
forhold kan samfunnet ha med Livet når et samfunn ikke godtar mennesket i sin
sykdom, i sin svakhet og sin død; når et samfunn fortærer sine døde; når et
samfunn tilintetgjør ihukommelsen av deres liv og minnet til dets medlemmer;
når et samfunn anser menneskets begynnelse som en kunstig og selektiv en, og
dets død som endelig og ugjenkallelig; når et samfunn fornekter evighetens ånde
og innesperres i flyktighetens kveletak? Ateister har prøvd å bevare sine samfunns
minne om sine jordiske «guder,» ved å balsamere deres legemer, som med Lenin og
Mao Zedong.
Følgene av
humanisme uten Gud, av sivilisasjon uten verdier, av nihilisme uten hensikt, og
følgen av ateismens forvirring, har vært personens forsvinnelse – oppbrenningen
av hvert siste spor av ham. De dødes kremering fører til kremeringen av
menneskets verdighet….
Å velge
kremering er en synd, og viser til en vrang holdning til Kirken. Hver avvikelse
fra Hennes lære er en fremmedgjøring fra den levende Guds nåde. Dersom noen
velger å kremere sitt avdøde legeme – og særlig ved en offentliggjøring av
vantro, eller avsky og likegyldighet for Kirken – har vi rett til å si at det
absolutt ikke er noen grunn til å holde begravelses- eller minnegudstjenester for
vedkommende, fordi Kirken er forpliktet til å respektere den avdødes egen
fornektelse av Hennes lære, og ikke slektningenes ønske (vanligvis av sosiale
grunner) etter å holde begravelses- eller minnegudstjenester.
Disse
gudstjenestene forutser den avdødes tro og håp i det neste liv og deres respekt
for Kirken. Gudstjenester holdes ikke av sosiale grunner; de innebærer Kirkens
bønner foran Gud, der Kirken uttrykker sin kjærlighet for den avdøde personen
som tro til Herren, som håp om frelse, som et ønske om den vedkommendes deltakelse
i den evige oppstandelse, og som frnd bønn om at Herren vil tilgi deres synd.
Hvordan kan
vi synge, «Velsignet er veien du går…» til noen som kunngjør sin tro til sin
ikke-væren etter døden?
Det er
derfor ikke tillat for vår Allhellige Kirke å svekke denne lærens absolutte
egenskap, siden dette ville svekke dens forhold til Sannheten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar