tirsdag 17. februar 2015

Patriark Kirill om de 21 koptiske kristne drept i Libya

Til Hans Hellighet Theodoros II, Pave av Alexandria (i Den koptiske kirke)


Deres Hellighet,

Med dyp sorg i hjertet fikk jeg høre om det forferdelige drapet av mer enn tjue kristne fra din hjord i Libya.

Ingen mål kan rettferdiggjøre denne fryktelige forbrytelsen. Skjult bak religiøs retorikk, begår ekstremistene forbrytelser som er uhørte i sin ondskap, og prøver derved å så panikk i folkets hjerter og bryte de gode forholdene mellom kristne og muslimer, som i århundre har støttet hverandre i Midtøsten.

Jeg er overbevist om at det i dag er spesielt viktig for verdenssamfunnet å komme sammen og handle bestemt for å motkjempe ekstremisme og terrorisme. Som kristne må vi samarbeide for å vitne om at den oppstandne Herren Jesus har bekjempet døden. Da vil djevelens tjenere handle forgjeves, mens de bruker Guds hellige navn til å rettferdiggjøre sine kriminelle handlinger.

I denne sørgelige tiden forblir mine bønner hos det egyptiske folket. Jeg uttrykker mine inderlige kondolanser til Deres Hellighet, Den koptiske kirkes kleresi og hjord, og de dreptes familier og venner. Må Herren gi hvile til de hensovnede i de rettferdiges bolig.

Med kjærlighet i Kristus,


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar