av f. Peter Heers
f. Peter Heers |
Helt fra
begynnelsen av gjorde vår Herre Jesus Kristus dåpen til frelsens grunnlag for
mennesket (Joh. 3:3, 3:7; Matt. 28:19) og sentral med hensyn til Evangeliets
forkynnelse og Kirkens misjon. Dåpen var alltid og alle steder ansett som
inngangen til både frelsen (1 Peter 3:21) og Kirken, for det var i og ved
Kirken at frelsen ble gitt verden (Apg. 2:38-42). Det var alltid forstått at frelsens
mysterium, Kirkens mysterium og Kirkens mysterier var sammenknyttet i et
udelelig bånd. Alle forstod at de ble døpt av «én Ånd… til å være ett legeme»
(1 Kor. 12:13), for det finnes kun «ett legeme og én Ånd… én Herre, én tro, én
Dåp, én Gud og alles Fader» (Ef. 4:5-6).
Den
nyopplyste ble ikke bare en troende kristen, men en bærer av Ånden (1 Kor.
3:16), en som hadde ikledd seg Kristus (Gal. 3:27). Enighet med forkynnelsen
var bare en forutsetning for den frelsende dåpen, det var ikke frelsen selv
(Apg. 2:41). Dåpen ble ikke bare sett på som en renselse fra synd, men
innvielse til en ny væren som oppleves i Kirkens liv.
Herren ba
Apostlene om å gjøre alle folkeslag til disipler (Matt. 28:19). De gjorde dem
til disipler ved bruk av kerygma, forkynnelse av Evangeliet som kalte
alle til omvendelse og inngang i Kirken, som kom via dåpen. Etter dåpen kom den
andre forkynnelse, for at den gjenfødte kunne bevare den nåde gitt ham i dåpen
ved å «holde alt det» Kristus hadde befalt dem (Matt. 28:19). Dåpen var det uoppløselige
båndet mellom Evangeliets forkynnelse og Evangeliets levnet; etter dåpen ble en
formant om å fortsette i Hans ord, i troen og i dogmene (Joh. 8:31, Kol. 1:23,
1 Tim. 4:16).
I følge den
ortodokse oppfatningen, gis hele frelsens fylde i dåpen. Hele mennesket dykkes
under vannet, kropp og sjel, og kommer ut igjen som en ny skapning (2 Kor.
5:17, Gal. 6:15), ikledd Kristus (Gal. 3:27, 1 Tess. 5:23). Kan det sies at en
som har blitt «begravet med Ham ved dåpen til døden» (Rom. 6:4), som har ikledd
seg Kristus, mangler noe med hensyn til frelse? «For av Hans fylde har vi alle
fått, og det nåde over nåde,» sier Apostelen og Teologen Johannes (Joh. 1:16). Som
Klemens av Alexandria skrev, «Ved vår gjenfødsel oppnådde vi umiddelbart det vi
søkte etter.»
Allikevel er
det innenfor den eukaristiske forsamlingen at denne fylden mottas, der den
døpte blir en medlem i Kirken ved å delta i Kristi Legeme og Blod. Gud, i
stadig større grad, kaller mennesket til å gjøre Kristus «alt i alt» i sin egen
person (1 Kor. 15:28, Ef. 1:23). Akkurat som Kristus er vår frelse og Guds rike
(Åp. 12:10), og dette riket er uten ende, så er vår frelse ikke en
stillestående virkelighet, oppnådd og deretter kun bevart en gang for alle,
nedgravd i jorden helt til dommedagen (Matt. 25:25). Mennesket gjenfødes i og
ved Kirkens mysterier i Kristi tidløse liv, innviet ved dåpen, myrrasalvingen
og Nattverden til det ene Kristi mysterium, og mottar nåde over nåde, som Gud
øker og gir vekst (1 Kor. 3:7; 2 Kor. 9:10).
Sånn er det
fordi alle Kirkens mysterier er kun ett mysterium, frelsens mysterium, som
strømmer frem fra Kirkens mysterium, der den samme Helligånden alltid er til
stedet og virker (Fil. 2:12-13). Det finnes kun «én Herre, én tro, én dåp» (Ef.
4:5), ett liv i Kristus. Mysterienes enhet strømmer frem fra enheten mellom
Hodet og Hans Legeme. Utenfor denne enheten er deltakelse i Kirkens Mysterium
umulig. Dette er fordi Kirken er kilden til hele det kristne liv og kan oppleves
kun innenfor, ved erfaring, ved å leve ut et liv av nåde, i fylden av troens
dogmer. En kan ikke stige inn i stykker av dette livet, delvis og begrenset. En
kan kun bli oversvømt av det, overveldet av det, og motta det i sin helhet,
uten betingelser.
Oversatt fra: The Ecclesiological Renovation of Vatican II, Uncut Mountain Press, 2015, s.17-19.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar