Utdrag
fra et intervju med Archimandrit Gabriel Bunge (kilde:
http://orthochristian.com/115210.html)
f.
Gabriel Bunge (f. 1940) er en anerkjent Sveitsisk teolog og
patristiker. Han er tidligere katolikk, og i 1962 gikk
Benediktinerordenen, og har levd store deler av livet som eremitt i
de Sveitsiske fjellene. Han konverterte i 2010 til Den ortodokse
kirke, og fortsatte sitt liv som ortodoks munk.
Splittelsen
mellom «Det ortodokse øst» og «Det katolske vest» (disse
begrepene må kun forstås fra et organisatorisk perspektiv, å
kalle kirkesamfunn for «ortodoks» og «katolsk» er et nytt
fenomen!) er en komplisert sak, for dette skisma inntraff ikke
spontant som en reaksjon på en spesifikk vranglære. Splittelsen
inntraff som følge av en lang utvikling som gikk gjennom flere
århundrer, og den er rotfestet på mange ulike nivåer i de
respektive kirkesamfunnenes liv. Faktisk, så forløp utviklingen på
en slik måte at mange folk ikke engang hadde fått med seg at
enheten mellom øst og vest var i ferd med å brytes i lang tid før
den formelle separasjon. Det er bare på grunn av våre vante måte
å tenke på at vi ser tilbake på hendelsene i 1054 og anser disse
som spesielt viktige i splittelsene mellom de to kirkesamfunn.
De
fleste har nok fått med seg hovedgrunnene til uenigheten mellom øst
og vest, nemlig at vest hadde tilføyet filioque i trosbekjennelsen,
samt deres forståelse av pavedømmets posisjon i Kirken. I lang tid
hadde den Latinske ordbruken når det gjelder forståelsen av Åndens
posisjon godtatt uten at det skapte noen separasjon mellom øst og
vest, på grunn av at de latinske teologene kunne forklare hvorledes
de kunne si at Ånden også utgikk fra Sønnen. Et eksempel på dette
finner vi i det syvende århundre, når den greske teologen St.
Maksimos Bekjenneren forklarte på pave Theodors vegne – han også
en greker – hva de latinske teologer mente når de sa at Den
hellige ånd også utgår fra Sønnen. Videre, Athanasius
Biblotekarius (fra Roma) trodde at «på en måte kan man si at Ånden
også kommer fra Sønnen, om enn ikke som han kilde», selv om dette
motsa hva pave Nikolas og patriark Photios mente. Med andre ord ser
vi at et visst skjønn kan brukes i omgangen med disse begreper: I
frelseshistorisk sammenheng (den økonomisk treenighetslære) kan man
si at, ja, Ånden utgår også fra Sønnen. Men på det teologiske
nivå, utgår ikke Ånden fra Sønnen. Filioque-leddet ble en årsak
til skisma først i 1014, når Romerkirken under press fra Keiser
Henrik II, introduserte en ny utgave av trosbekjennelsen i sin
Gudommelige liturgi. Dermed avviste de den gamle latinske versjonen
av trosbekjennelsen som var godkjent på kirkemøte i Khalkhedon
(451), og innførte den versjonen Paulinus I av Aquileia utformet på
Karl den Stores tid to århundrer tidligere, og som frankerne hadde
brukt siden.
Denne
nye versjonen av trosbekjennelsen er veldig elegant og i flere
henseender ulik den gamle versjonen. Særlig er den god å synge og
mer rytmisk i sin oppbygning. Denne nye versjonen brukes fortsatt i
Romerkirken. På denne måten oppsto bruken av filioque-ledde i
bekjennelsen. Roma introduserte den, men den hadde kommet inn
bakveien! Gjennom denne gradvise utviklingen oppsto «filioque-ismen»
blant latinerne, og det ble for dem et dogme og dermed en årsak til
splittelsen.
Frem
til at Roma fjerner filioque – leddet som de la til på ulovlig vis
i trosbekjennelsen i det niende århundre ved pave Leo III, og som
de fortsatt bekjenner, er alle forsøkt på å etablere noen form for
enhet mellom Øst og Vest dømt til å mislykkes. Det er usannsynlig
at de kommer til å fjerne filioque fra den bekjennelsen de nå
bruker, så den eneste veien fremover for Roma er å gå tilbake til
å bruke den tidligere latinske versjonen som er identisk med den
greske teksten og som jo er anerkjent av Roma. Dette er den versjonen
av trosbekjennelsen som Roma brukte fra det femte århundre helt til
tidlig i det niende århundre, det vil si omlag et halvt årtusen.
Spørsmålet
om det romerske pavedømmet er også meget komplisert, det går
tilbake til de første århundrer av kristendommens historie.
Interessant nok forsto ikke grekerne umiddelbart at dette spørsmålet
kom til å bli en grunn for splittelse. På den ene siden ble den
Romerske læren om biskopens rolle i den universelle Kirke utviklet
gradvis og sakte. På den andre siden så forsto ikke de østlige
Kirker de sanne ekklesiologiske konsekvensene av denne læren, som jo
er og blir helt uakseptabel for ortodokse. Eksempelvis tok det hele
to århundrer før grekerne forsto de virkelige virkninger av den
Gregorianske reform!
Disse
to sakene som er nevnt ovenfor, er saker som stadig blir tatt opp i
felles diskusjoner mellom kirkesamfunnene. Likefullt har jeg liten
tro på at en enighet kan oppnås, fordi pavedømmet, med sin
ufeilbarlige autoritet innbefatter andre problemer, som f.eks
filioque. Pavens ufeilbarlige autoritet er et dogme som har blitt
sterkt rotfestet i Den romersk-katolske kirke gjennom flere hundre
år. Det er umulig å tenkte seg at man bare kunne fjerne dette og
erstatte det med andre teologiske modeller, som f.eks den gamle
tanken om synodalitet som finnes i De ortodokse kirker. Jeg tenker
derfor at hovedpoenget i samtaler mellom Den ortodokse kirke og
Romerkirken er å etablere gode relasjoner, slik at vi kan hjelpe
hverandre i etiske problemstillinger i samfunnet. Dette er noe som
ofte blir gjort.
Imidlertid
er de strengt dogmatiske motsetningene mellom Øst og Vest ikke det
eneste hinderet når det gjelder enhet. Det er et annet problem,
kanskje mindre kjent enn de jeg har tatt opp nå, nemlig et problem
som angår de troende i stor grad. Pave Benedikt 16. sa engang at Den
romersk-katolske kirke aldri maktet å integrere Det syvende
økumeniske konsil sine teologiske bestemmelser om de hellige bildene
i sitt kirkeliv. På en måte har Roma gjennom tidene vært et
fristed for de som ærer de hellige bildene, på grunn av at det har
blitt sett på som legitimt med bilder i kirken. Men, til tross for
at bilder har vært tillatt, fikk ikke «ikonets teologi» noen stor
betydning.
Dette
betyr at liturgiens ikonografiske aspekt ikke ble vektlagt. I vest
var man ikke bevisst på at liturgien ikke bare er en menneskelig
handling, men en handling hvor folket og prestene sam-feirer med i en
gudommelige liturgi. De [ortodokse] liturgiske tekster og de hellige
ikonene fremhever på underfull måte at dette er selve hovedpoenget
med Den gudommelige liturgi. Gjennom århundrene ble en helt annen
mentalitet utviklet i vest. Dette fikk irreversible konsekvenser:
Allerede i middelalderen ser vi at ikonostasen begynner å forsvinne
i kirkene i vest. Videre ser vi at man gradvis begynte å konstruere
kirker uten å ta hensyn til liturgisk orientering, den ikongrafiske
kanon ble ikke lenger fulgt, og den gamle liturgiske sangen ble
forlatt. Disse fakta er vel kjent blant forskere i liturgihistorie og
religiøs kunst.
Videre
ser vi at den liturgiske reform som ble innført i kjølevannet av
Det andre vatikankonsil, helt bevisst satt mennesket i sentrum for
den liturgiske handling. Som et resultat av dette mistet den
romersk-katolske gudstjeneste mer og mer av sin likhet med den
Gudommelige liturgi, og ble isteden mer lik de ulike protestantiske
gruppenes gudstjenester. Derfor, idet vesten ble mer sekularisert,
ble det også utviklet en liturgisk og åndelig mentalitet som i
vesentlig grad skiller seg fra Ortodoks mentalitet, som i sin kjerne
er identisk med den mentalitet som preget Kirkefedrenes æra.
Jeg
har mange ganger sagt at hvis den hellige Johannes Krystostomos kom
tilbake og gikk inn i en ortodoks kirke hvor Den gudommelige liturgi
ble feiret, da ville han føle seg hjemme. Men hvis den hellige
Gregor den store kom tilbake, så ville han føle seg ille til mote i
en romersk-katolsk messe. Selv Pave Pius XII ville føle seg
ukomfortabel der! Dette faktum illustrerer tydelig at vi ikke bare er
vitne til en separasjon fra Tradisjonen i vest, noe som kan
korrigeres, men et stort avbrudd fra Tradisjonen, som er permanent.
Konsekvensene
av denne indre utviklingen i vest er mer alvorlig enn de dogmatisk
fokuserte teologer ofte er villige til å anta: Øst og Vest har
blitt inkompatible. Dette blir tydelig hvis man sammenligner
liturgiene. En full gjenforening er derfor helt umulig, ikke bare på
grunn av forskjeller som sådan (forskjeller kan være legitime), men
på grunn av at disse forskjellene er inkompatible med hverandre. For
å komme frem til en enhet, må forskjellene være kompatible, ellers
vil de som tilhører den ene kirken ikke være istand til å
helhjertet delta i liturgiene til den andre. Nå, etter innføringen
av Det andre vatikankonsil sine reformer, har gudstjenesten har den
katolske messen blitt helt fullstendig inkompatibel med Den ortodokse
gudommelige liturgien. Den romersk-katolske kirken har selv påført
seg en form for sekularisering som raskt fører dem nærmere
protestantismen. Gjennom denne utviklingen øker inkompatibiliteten
med ortodoksien stadig.
Tatt
i betraktning det jeg har sagt ovenfor, er jeg ikke optimistisk i
forhold til enhet mellom Øst og Vest i overskuelig fremtid. Vi må
også ta i betraktning at tiden arbeider imot oss på dette punkt.
Etter Det andre vatikankonsil har det vært en indre utvikling som
har distansert katolisismen fra de gamle ortodokse kirker som
fortsatt er nært knyttet til den apostoliske arv, samtidig som at
katolisismen med en økende hastighet har distansert seg fra sin egne
århundrelange identitet. Den jevne troende i vest føler at de ikke
makter å forstå grunnene til dette, eller hva de skal gjøre for å
hindre utviklingen. På den andre siden; for Den ortodokse kirken vil
Den gudommelige liturgi og munkevesenet bidra til en effektiv
justering som forhindrer en slik utvikling. Dette er noe pave
Benedikt XVI selv har sagt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar